|
|
 |
|
Ezzel az
oldallal azoknak szeretnék segíteni, akik nehezen
tudják eldönteni: hányadán állnak valamelyik
fontos kapcsolatukkal.
|
Nyilván sokan vagyunk,
akiket nem elégítenek ki csupán a pénz- és
valamilyen ellenszolgáltatás 'csereberéjéről'
szóló kapcsolatok. Azt szeretnénk, ha a
kapcsolatainknak legalább egy része érzelmi-, lelki
téren is nyújtsanak biztonságot és
szeretet-élményeket.
Érdekek és élmények
szempontjából a kapcsolataink lehetnek:
- Együttműködés-kapcsolatok
(iskolai-, munkahelyi-, vevő-eladó-,
szolgáltatást adó-rendelő-, orvos-beteg,
stb.) Ezeknél az együttműködést a testi
szükségleteken alapuló igények- adok-kapok
egyensúlya tartja fenn: rendszerint
pénz- és/vagy ellenszolgáltatás.
Szimpátia-kapcsolatokban
felfedezzük a
szimpátiát-, és a közös
tevékenységek élményeit. Tulajdonképpen nem is az
anyagi jellegű érdekek a fontosak, hanem
kölcsönösen lelki szükségleteket teljesít
be a kapcsolat. Előfordul, hogy komoly
erőfeszítéseket is teszünk az ilyen
kapcsolatokért. Tipikusan ilyenek a gyerekeknél
a játszótársak, felnőtteknél a
beszélgetőtársak, vagy akiket azért hívunk a
társaságunkba, hogy megosszunk velük
valamilyen élményt.
Szeretet-kapcsolatok esetében annyira
megszeretjük az illető egyéniségét, hogy a
társasága már nem helyettesíthető
máséval, vágyunk a jelenlétére. Őt
magát szeretjük, fontossá válik az ő
jóléte, és nagyon tud hiányozni, ha nincs
velünk. Érdekes módon maga a személy-
és a vele való kapcsolat válik ilyenkor
szükségletünkké és igényünkké! Tehát a kapcsolat már
nem testi- vagy lelki
érdekek
beteljesüléséhez kötődik, hanem az adott személyhez. Ilyenek a
barátság, a szülő-gyerek-, és a testvéri kapcsolat (jó esetben). E
kapcsolatok esetleges elvesztését már borzalmasan megszenvedhetjük.
Kizárólagos
szeretet-kapcsolat: Van egy hely a
lekünkben, amelyet kizárólag egyetlen
személynek szeretnénk fenntartani: ővele
szeretnénk megosztani minden élményünket,
és azt szeretnénk, hogy mi is megkapjuk
ezt a helyet az ő lelkében. A
'féltékenység' szó ennek a
kizárólagosságnak az elvesztésétől való
rettegésére utal. Ez a kapcsolat a családban a
férfi és a nő
összetartozása. Ha a férfi és a nő
nyilvánosan elkötelezték magukat e
kizárólagos szeretet-kapcsolat mellett, akkor házasságnak
hívjuk, ha ezt az elkötelezettséget nem
igérték meg nyilvánmosan egymásnak, akkor együttélésnek.
Istennel
való kapcsolat: Az Istent szeretők is
szeretet-kapcsolatban vannak Istennel. Benne tisztelik a lakóhelyünk- a
Föld-, az élet-, a család-, a képességeink-
valamint az elménk létrehozóját is. Akik nagyon tisztelik Istent
mindezek miatt, az érzéseiket az 'imádat'
szóval adják vissza.
Logikus, hogyha
egy kapcsolat nem a szereteten alapul, akkor
valószínűleg addig fog tartani, ameddig
-a kapcsolat összetartó erejét szolgáló-
érdekek fennállnak.
Ezért kapcsolat-ápolási
felelősségünk van azokban a
kapcsolatokban, amelyeket hosszútávra tervezünk: a
szerelemben, a házasságban, a szülő-gyerek
kapcsolatokban, a testvéri kapcsolatban, a
barátságban, és akik Istent is szeretnék szeretni,
az Ővele való kapcsolatban is.
Egy kapcsolat
stabilitása tehát abban áll:
- mennyire akarjuk
kölcsönösen beteljesíteni egymás testi és
lelki szükségleteit, amelyekre a kapcsolat
hivatott,
- kizárólagos
szeretet-kapcsolatban pedig attól is, hogy mennyire vesszük komolyan az
elkötelezettségi fogadalmukat.
Boldoggá tenni
önmagunkat nem-, csak -szeretet-kapcsolatokban- egymást
tudjuk! Tehát a stabil szeret-kapcsolathoz egyfajta lelki együttműködést
is ki kell építenünk és fenn kell tartanunk,
az elkötelezettségi fogadalmainkat pedig be
kell tartanunk. De
az is nyilvánvaló: minél 'rosszabb bőrben' van egy
kapcsolat, annál nehezebb betartani az ilyesmit...
Néhány szót
érdemes ejteni arról is, hogy egy adott kapcsolatban
hogyan oszlanak meg a döntési felelősségek.
Eszerint a kapcsolataink lehetnek:
- Hierarchikus-,
vagy alá-fölé rendelt kapcsolatban egy
személy van kinevezve a -neki
rendelt- döntések felelőseként. Ez
azt jelenti, hogy -a megfelelő információk és
vélemények begyűjtése után- ő hozza
meg a döntéseket a rá bízott
kérdésekben. (Tipikusan ilyenek pl.
főnök-beosztott-, szülő-gyermek-,
tanár-gyermek kapcsolatok.) A 'főnök'
döntési hatalmával való visszaélése
nyilván nem igazságos, ha:
- elhanyagolja
az alárendeltje(i) szükségleteit,
- elhanyagolja
a közösségi érdekeket,
- túllépi a
hatáskörét: olyan kérdés(ek)ben (is)
hoz döntés(eke)t, amelye(ke)t meg
kellett volna hagynia az alárendeltje(i)
személyes hatáskörében.
Egyenrangú kapcsolatban minden
-kapcsolatot- ill. közösséget érintő-
döntést megvitatnak, és együtt hoznak meg.
Személyes hatáskörbe pedig azok a döntések
tartoznak, amelyek nem érintik a másik
érdekeit, vagy közös érdekeket. (Tehát itt
is fennáll a lehetőség, hogy valaki túllépi
a hatáskörét.) (Egyenrangú kapcsolatok
lehetnek pl.: állampolgári-, szomszédi-,
testvéri-, baráti-, szerelmi-, és társasházi
tulajdonosok kapcsolatai.) Nyilvánvaló, hogy minden
-közös hatáskörbe tartozó- döntésnek
ilyenkor közös megegyezésen kell(ene)
alapulnia.
- vagy közös
megállapodás útján,
- vagy
közösen megállapodott döntési
mechanizmussal:
- szavazással
és / vagy
- képviselettel
/ meghatalmazással.
Vegyes
felelősségű kapcsolatban mindkét
félnek vannak -jól elhatárolt- döntési
felelősségei, amelyek a kapcsolat-,
vagy a közösség érdekében merülnek fel.
Természetesen lehetnek közös
döntésre megállapodott területek,
és személyes hatáskörbe
tartozó kérdéskörök is. (Szerintem a
házasságok nagy része ilyen, ezért nagyon
kell vigyázni a megállapodott demarkációs
vonalak betartására.)
Minden
konfliktus kialakulásakor találunk:
- egymásnak
ellentmondó nézeteket-, véleményeket, tehát
nézeteltérést, és:
- vagy két
olyan szándékot, amelyben
a nézeteit ki-ki
mindenáron-, -a másik érdekeinek
sérelme árán is- érvényesíteni
akarja (magyarul tehát
'bedobja' a kényszerítést, a
manipulálást, a kiszolgáltatott
helyzettel való visszaélést-, a
jogtalan fenyegetést, stb. is...),
- vagy a
'dialógus' annyira nélkülözi
az együttműködést, annyira félreértésekkel
terhelt, hogy mindketten azt
hiszik: a másik mindenáron őt akarja
legyőzni.
Ebből az a tanulság
bontakozik ki, hogy megszűnik-, vagy
(halkabb) vitává szelidül a
konfliktus, ha:
- ha a nézetek
különbsége már nem számottevő (pl.
valaki meggyőzi a másikat),
- legalább az egyik
fél lemond a véleménye érvényesítéséről,
- ha a felek
megegyeznek abban, hogy mindketten
oly módon érvényesítik a véleményüket, hogy
mindkettejük véleménye esélyt
kapjon (megállapodás).
A nézeteltérés jellege szerint a vita
lehet:
- Érdek-vita: a felek valamilyen -szükségletük beteljesítésére
kigondolt- igényüket (igényeiket)
szeretnék érvényesíteni,
és a két igény-érvényesítés
-vélekedésük szerint- zavarja egymást. Ilyen
igények pl.: idő-, pénz, elvégzendő munka,
stb. (Ha viszont -egy adott vitában- a
kifogásolt viselkedés a másikat nem érinti,
akkor az a vita -ebben a szituációban- nem
érdekvita.) (A
mediációs
eljárás elsősorban érdek-vita feloldására
készült.)
Értékrendi
vita: -a
kettejük
értékrendjének különbségéből fakadóan- abban
áll a
nézeteltérés, hogy mi a fontosabb-, mi kapjon
nagyobb figyelmet, törődést. Ezért mindkét
fél valamilyen értékrendi kategóriának a
fontosságát, prioritását szeretné
bizonyítani. Ilyen értékrendi
kategórák pl. jogokról-, szabályokról-,
szokásokról való vélekedés: házasság
intézménye-, házastársi hűség-,
gyereknevelés-, állatok, természet szeretete,
takarékosság, szerénység, veszélyek
komolyanvétele, anyagi boldogulás, szabadság,
iskolai tantárgyak fontossága, szükségletek fontossága, stb.
Ok-okozati
vita: a
felek valamilyen dolog keletkezésének az okát-,
sokszor a történéseket-, vagy értelmezéseket
is) vitatják. Mindkét fél egy-egy
ok-elméletet igazát szeretné bizonyítani.
(Pl. történelmi események tisztázása,
politikai okfejtés vitája, természeti
törvényszerűségek vitája, katasztrófa
okának vitája, élet keletkezése, stb.)
Persze előfordulhat hogy egy-egy vita
jellege nem 'vegytisztán' mutatkozik meg, hanem többféleképpen
is jelentkezik: pl. egy kártérítési perben a vita
-végcélját tekintve- keletkezhet akár mindhárom
aspektusban is. Egyszerre vitatják:
- a kártérítés összegét
(érdek-vita),
- a kártérítés
létjogosságát (értékrendi vita),
- a kár keletkezésének az
okát (ok-okozat vita).
A különféle manipulációk és
felesleges huzavonák elkerülése miatt nagyon fontos,
hogy tisztában legyünk: milyen célt képvisel
a vitában az egyik- és milyet a másik fél.
Vagyis mi a vita jellege-, miben is áll a vélemény-különbség, vagy
érdek-ellentét!
Hibáztatás, amikor a rossz
érzéseink okát nem a saját
szükségleteink teljesületlenségének-,
hanem alapvetően a másik viselkedésének-, vagy hozzáállásának
tulajdonítjuk.
Ítélkezések -, minősítések-, degradálások-,
megalázások formájában
találkozunk velük. Ez a hozzáállás tehát:
A hibáztatásokat aszerint
sorolhatjuk be, hogy a -hibáztató fél- mit vesz a 'jó' ember-, vagy a
'jó' viselkedés viszonyítási alapjának. Tehát
- saját
értékrendhez-,
- vallási értékrendhez-.
- vagy törvényhez-, megállapodáshoz viszonyít.
Jogos lehet törvény-, vagy
megállapodás alapján
számon kérni valakitől a saját
felelősségét, de már nem jogos, saját értékrend alapján megtenni
ugyanezt! (Így csinál valaki a saját
értékrendjéből törvényt, igazságtalanul.) Vallási értékrend alapján
felelősségre vonni valakit pedig nyilván csak akkor igazságos, ha a
felelősségre vonó személy -Isten által- fel is van hatalmazva erre...
A hibáztatás kísérői:
- a hibáztatást rendszerint követi a másik fél
degradálása,
minősítése,
- ezt pedig a megbecsüléséből-,
jóindulatából-, szeretetéből való kirekesztés, néha pedig a
becsülhetők-, szerethetők táborából is (anélkül, hogy erre bárki
felhatalmazta volna az illetőt)...,
- a hibáztatást sokszor egyenlőtlen mérce
alkalmazása is kíséri: a másik hiányosságait felnagyítja, a
sajátját pedig.. (ez valahogy nem kerül szóba...)
A hibáztatás gyakori
következményei:
- Elveszítjük az együttműködést a
megbeszélésen, így a megegyezés esélyétől is elesünk:
- a saját
szükségletünk teljesületlenségéért kizárólag a másikat tesszük
felelőssé,
- olyan felelősségeket (is)
számon kérünk a
másiktól, amelyek tulajdonképpen minket illetnének,
- megfosztjuk magunkat attól, hogy értsük a
másik
szükségleteit-, a rossz érzésének okait, vagy a véleményét,
- elsősorban a másik viselkedésének a
változását próbáljuk kicsikarni,
- olyan megoldási lehetőségek mellett megyünk
el vakon, amelyeket:
- magunk is megtehettünk volna,
- vagy amelyekben a másik szívesen vállalt
volna némi segítséget az érdekünkben, ha nem
alázzuk meg őt.
Elveszítjük a lehetőséget, hogy a
másikról elfogadható véleménnyel legyünk-, és jó kapcsolatban
maradhassunk vele
- megfeledkezünk a másiktól kapott
erőfeszítésekről,
- kirekesztjük a másikat a megbecsülésünkből,
- beskatulyázzuk őt valamilyen
-megbecsülésünkre érdemtelen- skatulyába,
- gyarapítjuk az
előítéleteinket a másikkal
szemben,
- ellenségképet gyártunk maguknak,
-
megalázzuk -, és tesszük 'ellenséggé' a
másikat.
Elveszítjük a saját magunk reális
megítélését is:
- megfosztjuk magunkat a:
- tanulságok levonásának lehetőségétől,
- és a magunk
empátiája fejlődésének
lehetőségétől is,
- tápláljuk magunkban a haragot,
- elveszítjük az irányítást a saját dühünk
felett,
- belerángatjuk magunkat gyűlöletbe,
- lovat adunk a saját önteltségünk alá!
A kapcsolat pedig -mindezek által-
mindinkább elveszíti a megegyezés(ek) lehetőségét!!!
Hogyan generálódnak -érdek-vitában- olyan mértékű
indulatok a kapcsolatban, amelyek szétzilálják a
bizalmat,
és kérdésessé teszik a kapcsolat folytathatóságát?
- Egymás
érzéseinek-, és teljesületlen
szükségleteinek megértése nélkül, ellenséget fogunk látni a másikban: a
megegyezni akarás tehát elpárolog, mintha sose lett volna....
Ráadásul
nehezíti a nézetkülönbség megértését:
- ha nem vagyunk képesek felismerni egymás
teljesületlen
szükségleteit és az emiatti érzéseit,
- ha nem is kerülnek szóba a másik
szükségletei és érzései, vagy
- ha nem is akarjuk meglátni ezeket.
A megegyezések
híján pedig megjelenik a versengő-
győztes-vesztes konfliktus-kezelés,
majd ennek során a jogtalan érzelmi-, vagy egyéb
fenyegetések, és a
manipulációk. Aztán jön a többi:
- széthúzás, fölösleges erőfeszítések,
-
hatáskör-túllépések,
- idő- és egyéb veszteségek,
- az erőfeszítések aránytalansága,
- aránytalan részesedések az
'együttműködés' előnyeiből,
-
felelősségek áthárítása és hézagossága,
-
őszinteség-vesztések,
- (kölcsönös) kirekesztés a megbecsülésből,
-
önbizalom-vesztések.
Óhatatlan, hogy -bizonyos fokú
bizalom-vesztés után- a partnerek -a veszekedéstől való félelmükben- már
kerülik a 'kényes' témákat. Ha nagyon fontos
szükségletek- nagyon hosszú
ideig teljesítetlenül maradnak, ez óriási frusztrációt eredményezhet! A
frusztráció villámló szemeket-, és olyan egyéb
nem verbális jelzéseket, okoz, amelyek sehogy másképp nem
értelmezhetők, mint a
társas szükségletek páros lábbal tiprása. Erős érzelmi
fűtöttség esetén nagyon komoly önfegyelmet igényel, hogy meg tudjunk
maradni az egyezkedő attitűdnél.
Nem könnyű pontosan értékelni a kapcsolataink
állapotát, hiszen egy kapcsolat sokféle
szükségletet teljesíthet be, kölcsönösen. Természetesen ahhoz,
hogy valaki át tudja gondolni, milyen szükséglet teljesületlenségétől
van hiányérzete, az egész
szükséglet-részt érdemes átfutnia, hogy rákadjon a hányzó(k)ra.
Segítségképpen: a leggyakoribb hiányérzetek a
társas élmények-, és a
szeretet-kapcsolatok élményei körből kerülnek ki... Így néz ki a
szükségleteink felosztása:
- Szükségletek
- testi szükségletek
-
elme szükségletei
- intellektuális szükségletek: az
információk
- érzelmi szükségletek: az
élmények
Ha csak a
szeretet-kapcsolatra fókuszálunk, akkor is sokféle
szempontot sokféleképpen értékelhetünk, sőt értelmezhetünk. Bár nem
tartom teljesnek-, de nagyon logikus számomra a Gary Chapman-féle
megközelítésmód, az
öt szeretetnyelv gondolatmenetével. Mindegyik nyelv -nem
verbális módon- szeretetet
(is) közvetít(het):
- elismerő szavak,
- együtt töltött minőségi idő,
- ajándékozás,
- szívességek,
- testi érintés.
E megközelítésmód hiányosságának látom, hogy eddig
nem találtam utalást benne
a (kölcsönös)
áldozatkészségről.
Szeretet-kapcsolatokban ugyanis rögtön felmerül a kérdés: az öt
szeretet-nyelv jelzéseit mennyire vehetjük komolyan? A másik (vagy
önmagunk) becsapása könnyen megtörténhet, viszont pl. a -komoly áldozatokkal
kiszorított- 'minőségi idő',
-ami komoly egymásra figyeléssel telik-,
sokat elárul a másik (vagy a magunk) valódi ragaszkodásáról. A
Karácsonykor-, vagy egyéb ünnepek alkalmával -septében- összevásárolt
ajándékok sem mindig a színtiszta-, önzetlen szeretetről szólnak...
Véleményem szerint nagyon
fontos a
bizalom meglétének-, fejlődésének-, vagy
éppenséggel hanyatlásának
átgondolása
i(s). A közös élmények valóban fontosak, de bizalom nélkül ezek
nem kapnak táptalajt, nem tud kiteljesedni a szeretet. A
bizalom egymás szükségletei figyelembevételének
kölcsönös tapasztalataiból épül fel.
Meglétének vizsgálata tehát a legjobb módszer, hogy eldöntsük:
rejlenek-e 'fejlesztési' lehetőségek a kapcsolatban?
A bizalom szintje
-legegyszerűbben- a -kapcsolatban meghonosodott- kölcsönös
őszinteségen mérhető le. Amikor a partnerek
őszintén fel merik tárni-, vállalni egymás
előtt a
problémáikat: az érzéseiket-, a
szükségleteiket-, az igényeiket, (az egymással
kapcsolatosakat is), ott a kapcsolat jó 'állapotban' van,
hiszen mindketten bíznak a másik
segítőkészségében. Aggodalomra ad viszont okot, ha
valaki fél (talán mert azt gondolja: van félnivalója), és emiatt
következetesen visszatartja a problémái
feltárását a másik előtt.
Általánosságban leszögezhető:
- A
bizalom
az egyetlen olyan 'tőke', amellyel egy kapcsolat fejleszthető-, építhető-,
esetleg újjáépíthető. Ha ez a 'tőke' elfogy a
kapcsolatból-, tehát már semmilyen okunk nincs
feltételezni, hogy a másik jót akar nekünk-,
vagy rólunk sem feltételezi a másik ugyanezt,
akkor a kapcsolat élményeit már nem
tartja össze a bizalom 'kötőanyaga', mint ahogy a
malter nélkül rakott téglákat sem tartja össze semmi...
A (düh miatti)
jogtalanságok-, igazságtalanságok-, a másik
szükségleteit-, jogos igényeit két lábbal tipró-, jogtalanul
fenyegetős-, kihasználós-,
manipulációval terhelt
konfliktusok
-idővel-
szétzilálják a meglévő maradék
bizalmat is,
így a kapcsolat egyre nehezebben
helyreállítható helyzetbe kerül!!!
Az a döntés, hogy
javítgassuk-e a rengeteg frusztrációt okozó kapcsolatot, vagy zárjuk-e le,
sokszor nehéz döntés. Már csak azért is, mert a
kapcsolathoz való ragaszkodás és a személyhez
kötődő érzelmi vonzódás (még) olyan erős lehet,
hogy szívünk szerint elfelejtenénk-, elásnánk az
összes fájdalmat, és kezdenénk újra, és újra, és
újra... Az ilyen dilemmában általános tanácsot adni
nehéz... Mit érdemes mégis figyelembe venni ilyenkor?
- Vannak
kapcsolatok, amelyek nem szakíthatók meg teljes
mértékig, tehát valamilyen szintű
együttműködésre -a szakítás esetén is-
szükség lesz. Ilyenek: házasság gyerekkel-,
szülő-gyermek-, szülő-tanár-,
tanár-általános iskolás diák-, és
munkahelyi kapcsolatok, stb.
Az sem 'szerencsés', ha a
javítható kapcsolatot 'roncsnak' ítéljük, de
az sem, ha 'roncsot' javíthatónak... Ezért
érdemes megfontolni a javítást, ha a
bizalom helyreállításában még valamennyire
lehet bízni...
Az is a javítás
(kísérlete) mellett szól: ha mi (is) okoztunk
valamekkora bizalom-rombolást a kapcsolatban, a
tanulságok levonása nélküli 'lelépés' esetén előfordulhat, hogy valamikor
újra hasonló helyzetben
találjuk magunkat... Ki szereti vesztegetni az
idejét többször ugyanarra a problémára... Egy
'veled- vagy nélküled' célú
(veszekedés nélküli) megbeszélés
(ha még nem történt meg) kitermelhet
annyi tanulságot, hogy ez a
kapcsolat nagyobb esélyekkel indul újra,
(vagy egy másikkal való újrakezdés
esélyesebbé válik, mint emez volt.)
A
javítás receptjét nem győzöm elégszer
hangsúlyozni: (igazságos)
megegyezés, megegyezés, megegyezés,
amíg a beteljesülésre váró
(nem csak testi) szükségletek és jogos igények mindkét oldalon el
nem fogynak...
- Az egyezkedő megbeszélés együttműködése
meghatározó abban a tekintetben, hogy milyen lesz a
megbeszélés végkimenetele, tehát végsősoron milyen lesz majd az
együttműködés a fontos tennivalók tekintetében,
- és természetesen a megegyezések betartása...
- Egy alapos
mediációs
eljárás ebben is segíthet, de ld. még a
mediációs
eljárás korlátait...
Továbbá egy-egy
bocsánatkérés -ha őszinte- lehet 'perdöntő'
momentum a kapcsolat megtartása mellett. Viszont a bocsánat
megadása nem feltétlenül jelenti azt, hogy
minden marad a régiben... Vagyis az újrakezdéskor
valószínűleg szükség lesz bizonyos
feltételek (eddig ki nem mondott igények) kölcsönös tisztázására és
megállapodás(ok)ra, ezen belül esetleg
ultimátumra.
Szomorú kép: a
szimpátia-, a vonzalom kiégett-, a bizalom
elpárolgott-, a türelem végleg elfogyott a
kapcsolatból. Az ember az emlékeket is legszívesebben
kidobná, és dühös az elvesztegetett idő- és
erőfeszítések miatt is... Viszont minél jobban
megaláznánk a másikat (amire nyilván rá is
szolgált), annál jobban bebizonyítanánk, amire nagyon
is vágyik: jogosan lőcsölhet ránk minden
hibáztatást, amit csak akar, hiszen lám, most is
beszámíthatatlanok vagyunk... Ezért én a legkevésbé
romboló szakítás mellett voksolok -ha
visszavonhatatlanul eljött az ideje-, azonkívül a
börtönlakókat sem akarnám szaporítani... MIndentől
függetlenül a másik elvesztése annyira fájhat is,
mint egy végtag elvesztése...
Próbálok
segíteni ebben is, ha felkérnek: egy olyan
osztozkodásban, amely igazságos, és lehetőséget
teremt mindkét félnek az újrakezdésre...
Szeretnék
bemutatni egy olyan személyiség-torzulást, akiknek a 'képviselőivel' általában
nehéz megegyezéseket elérni, és akikkel jó kapcsolatban lenni sem
'egyszerű'. Ők a 'nárcisztikus személyiségzavarban' szenvedők, ahogy a
pszichológusok mondják. Nem csak arról van szó, hogy tiszta erőből
fényezik magukat, és ez alkalmasint zavaró lehet, hanem a fő baj velük az, hogy rengeteg szenvedést rónak a
környezetükre, elsősorban a közeli hozzátartozóikra! Ilyen
személyiség-zavaros lehet szülő-,
tanár-, munkatárs-, főnök-, házastárs-, bárki... Azért ajánlom az
érintettek figyelmébe ezt a részt, mert ez egy olyan probléma, amely
-ha ismeretlenül és felkészületlenül éri az embert-, sokkal
nagyobb 'lyukat üt' az
önbizalmán, és az
önértékelésén!!!
Persze, a jómagam személyes érintettsége is
ösztönzött engem, hogy alaposan összeszedjem mindazokat a tudnivalókat,
amelyekkel -egy nárcisztikussal való kapcsolatban- érdemes számolni...
Íme, egy
csokorra való nárcisztikus szóbeli agresszív 'beszólás', hogy ráérezzünk, miről is van szó:
- Kukorékolni kell a kajának, hogy megtaláld,
és egyél belőle...,
- Otthagytátok a tüzet, mint eb a szaharát..,
- Nem ettétek meg a párolt zöldséget.
Jólétetekben azt sem tudjátok, mit csináljatok..,
- Mindenki más megoldja, hogy nyolc órát
dolgozik naponta, plusz mindent, amit te is csinálsz...,
- El kell tenni onnan azt a lavrot, ne
cigánykodjon ott...,
- Egy vidéki kis falu kerti budijában is
használnak manapság légfrissítőt...,
- A fiad képtelen arra, hogy eloltsa az a
ki..szott villanyt...,
- A majmok jobban csinálják ezt az erdőben...,
- A Ceglédi úti cigánytanyán hasonló
émelyítő bűz terjengett...,
- Életem legnagyobb csalódása Te vagy,
hitvány ember vagy...,
- Anyagyilkos vagy...,
- A halálomat kívánod...,
- Már megint nyitva maradt a hűtőszekrény
ajtaja. Majd húzom a rovásokat...
- Szarjankó....
- Pár év múlva esetleg megoldod....
- Én még életemben nem hagytam nyitva
hűtőszekrény ajtót...,
- Patkány...,
- Az életrevalóbbak elmennek az Elvira
Majorba, szednek 20 kiló cseresznyét 500-ért, és 1000-ért
eladják...,
- Úgy tűnik, téged az asztal körül
kergettek gyerekkorodban, ha nem etted meg a pisztrángot...,
- A számítógép a te vasszekrényed, ahová
elbújsz a világ elől...,
- Élhetetlen, és haszontalan ember vagy...,
- Neked igazán szükséged volna egy nevelési
tanácsadásra...,
- XY egy olyan ember, akinek nem áll meg a
nyál a szájában...,
- Te mindig is olyan hülye leszel, mint
amilyen vagy...,
- A ku... Isten ba...on meg...
- Rohadj meg...,
- Rohadt tetű...,
- Egy egész életre végeztem veled...,
- Egy szót sem szólok többet hozzád...,
- Nem ember vagy te, hanem egy poloska...,
- A szavaid szándékosan és kíméletlenül
gyilkolnak... Mint pl. 'mi közöd hozzá...'
- Apádnak volt egy gyengéje: mindig tartott
készenlétben mindenféle ecsetből...,
- Bármelyik bútorboltban lehet kapni
élszalagot...,
- Az állatok milliószor emberségesebbek,
mint Te...,
- Még annak a link alaknak is sikerült
megtanulnia, hogy nem dobja ki a szalonnabőrt, hanem lehozza
nekem...
- Ráncigálj már ki innen a sárból...,
- Ha fogyókúrázni akarsz, zöldséget kellene
inkább enned, nem zabpelyhet. De azt el se tudod készíteni...,
- Gyökeret ver a mosógépen a tömítés, amit
odakészítettem, olyan régóta várom, hogy elrakd onnan...,
- A gyulladt térdedet melegen kéne tartani,
valami melegítővel... Hidd el, én nem szoktam tévedni...,
- Majd szólok a szomszédnak, hogy rakja fel
a függönyt...,
- Miért sietsz? Hova sietsz? Mi dolgod
van...,
- Ennyi ész...! Öt év alatt igazán
megtanulhattad volna, hol vannak a tálak...,
- A modorodból nagyon elegem van... Menj a
büdös francba...,
- Az önérzetedet biztos a munkahelyeden
szerezted...,
- Nem szaladnak utánad az üvegek, hogy
visszaváltsd...,
- Egy ötéves gyereknek is eszébe jutna...,
- Egy ennyi idős embernek kell, hogy legyen
annyi esze, hogy mibe szedi le azt a rohadt babot...
- Nem vagyok hajlandó összeesni a
konyhában, ahogy te szeretnéd...,
- Csak hogy valami fogást találj rajtam...,
- Minden gazda permetezi a fáit...,
- Igazítsd meg már azt a lécet a kerítésen!
Ez a nemtörődömség mintapéldája...,
- Legalább ötször kértem, hogy rakd a
húst a hűtőszekrénybe. Te mégis a fagyasztóba raktad. Látom a
szemeden, hogy meg se hallod, amit mondok...
- (Az, hogy maszkban jössz be hozzám) ez
egy beteges kényszerképzet...
- Sose teszed le azt a korbácsot (amivel
fájdalmat okozol nekem)...?
Ha valaki el akar merülni a másik 'lelki
kikészítésének' rejtelmeiben, íme egy kis bemutató: a
Zabhegyező című novella.
Hagyjuk meg a pszichológusoknak annak eldöntését: ki mennyire 'súlyos' eset
(már ha a nárcisztikus egyáltalán 'elvetődik' egy pszichológushoz), de azért a magunk
-józan felfogott- érdekében célszerű átgondolni, mire
is számíthatunk (vagy éppenséggel mire nem) valakivel
kapcsolatban, akitől már sok (rendszeres) bántást kaptunk!
- Nem (mindig) könnyű
felismerni, hogy egy -egyenjogúságtól távoleső- 'lejáratósdiba'
rángatnak bele (rendszeresen) minket, amelynek egyetlen célja
van: a mi
felelősségre vonásunk, és
megalázásunk.
Különösen nehéz felismerni / tetten érni a bántást
akkor, amikor a bántás nem is a használt szavakban-, hanem a szöveg
összefüggéseiben van elrejtve. (Pl. célzások, gúnyolódások,
pejoratív hasonlatok...)
A legjobb irodalmak-, videók sem
tudnak mindent olyan összeszedetten tálalni, hogy minden meglátás
igaz lehetne a mi 'nehéz emberünkre', de a fordítottja is igaz:
nincs olyan könyv, amely teljes részletességgel vissza tudná adni az
összes tényezőt, ami pont a mi 'kínzónkban' 'munkálkodik'. Ezért minden ilyen
forrást fenntartásokkal érdemes olvasni: igaz-e vajon az adott
állítás, vagy sem… Tehát igazából csak teljesülési arányokról
beszélhetünk...
A nárcizmus jelenségét nem lehet röpke 2-3
óra alatt még megismerni-, és logikailag megérteni sem, nemhogy
'megemészteni'! Ezért sok-sok elmélkedés szükséges
annak eldöntéséhez, hogy az illető vajon miért nyúl gyakran a
bántás eszközéhez.
A valóban nárcisztikus ember -verbális, vagy fizikai agressziókkal
tűzdelt-
megnyilvánulásai nem tartoznak azonos kategóriába egy 'átlagos'
traumás ember meggondolatlan mérgelődéseivel, ahol a másikra is
-óhatatlanul- szóródnak 'vitriol-cseppecskék'! A valóban nárcisztikus ember lélektani hatalma alá
vonja a másikat,
függőségben tartja,
és rendszeresen támadja az
önbecsülését!!!
Számolni kell azzal is: ha kezd beigazolódni a
gyanú, hogy a mi 'nehéz emberünk' nárcisztikus,
akkor ezzel elég
nehéz szembenézni.
A nárcisztikus személyiségzavar végiggondolása közben komoly
infantilizmusra-,
és
morális hiányokra
is fény derülhet,
és ez a csalódás alaposan kihozhatja sodrából a vizsgálódót: főleg, ha a saját
közeli hozzátartozójáról szeretné tudni az igazságot...
Ha
valakinek (verbális) agresszió közepette telt a gyerekkora, akkor
neki a szorongás 'normális' énállapot, így nehezen
ismeri fel, hogy a
verbális agresszió nem
természetes-, hanem borzalmasan romboló bánásmód!
Meg
vagyok győződve arról, hogy a nárcisztikus (hajlamú)
emberekkel való kapcsolat
traumái jelentősen csökkenhetnek, ha időben tudatosítjuk:
kivel-, mivel állunk szemben!
Sok mindenre fel lehet készülni: a
másik 'tesztelésére', a vele kapcsolatos veszélyekre, (érzelmi)
veszteségekre, a reagálásokra, vagy -szélsőséges esetben- a kapcsolat
leírására is.
A
megbocsátás csodálatos erény...
Csakhogy a megbocsátást nem szabad összekeverni azzal, hogy mindig
minden maradhat a régiben!
A megbocsátás ugyanis (csak) annyit jelent, hogy nem haragszunk-,
neheztelünk-, gyűlölködünk-, és nem állunk bosszút, stb...
De ez nem azt jelenti, hogy az illető -továbbra is- bármit
megtehet velünk...
Minél több dolog
'stimmel', annál nagyobb a baj-, és -hosszú távon- annál nehezebb
kijönni az illetővel:
- A
nárcisztikusok első szembetűnő jellegzetessége, hogy
kéretlen tanácsokat
zúdítanak mindenkire, aki hajlandó ezeket végighallgatni: jelezvén,
hogy egy 'mindenhez értő szakértővel' van dolgunk...
Az embernek hamarosan az a benyomása kezd
körvonalazódni (és ez egyre erősödik), hogy az illető társaságában 'akárki' nem lehet sem
'szép'-, sem 'jó', sem 'ügyes'., csak 'ügyetlen, semmirekellő,
stb...' Később kiderül: egy-egy apró hiba is komoly
leminősítést is eredményezhet...
Hamar kiderül az is, hogy az
empátia -, a másik problémájába való beleélés-,
sőt a -számukra idegen- értékrendről-,
gondolatokról szóló
befogadási készség nagyon nem az erősségük...
Sok esetben nem is érzik át a szenvedést, még akkor sem, ha saját
maguk okozták! Ez kiderülhet úgy is, hogy sem ember-, sem állat
szenvedése nem rendíti meg őket, pl. egy film nézése közben. Sokan
még élvezik is a gyilkosságokat-, a haláltusákat...
Hibáztatásból
profik:
rosszalló megjegyzéseket tesznek mindenre, és mindenkire: olyan intenzitással- és
gyakorisággal, mintha más öröm nem is létezne az életben... Ez is elég
hamar kényelmetlenné teszi a társaságukat...
Az óriási negativizmusuk-, és merevségük
is kibukhat a
beszélgetésekkor...
Így aztán a nárcisztikus személyeket egyfajta
megfelelési félelem-, nehezen meghatározható rettegés lengi körül.
Nem csak olykor-olykor, hanem szinte állandóan: a kiszámíthatatlanul
szeszélyes kiborulásaik-, dühkitöréseik miatt... Emiatt ritkán érezzük magunkat
biztonságban, a
társaságukban...
Egy-egy esetleges nézetkülönbség felbukkanásakor
rögtön 'ellenségnek'
látják a másikat (azt is, aki
egyébként jóhiszeműen áll a vitához, és pusztán csak a saját érdekeit szeretné védeni).
A kiborulásaik és a dühkitöréseik oka
egyfajta extrém sértődékenység-,
és az ezzel járó önsajnálat:
ami hidegzuhanyként éri a környezetet.
Saját
felelősségeiket nem szokták
felvállalni,
hanem 'profi'
felelősség-hárítók! Minden rossz érzésükért-,
élethelyzetükért kapásból és kizárólag a környezetüket-, a közeli
hozzátartozóikat hibáztatják, vádolják. A
Hibáztatásból eredően
sajnos nincs önkritikájuk,
nincs megbánásuk, sőt bűntudatuk sem (ez a bizonyos
'mártír-szerep')!
A leggyakoribb 'eszköztáruk' az
arrogáns-,
megalázó-, megszégyenítő-,
bosszúálló
verbális erőszak,
kritizálás , sőt az
érzelmi zsarolás.
Megtehetnék, hogy
kérésekkel-, vagy a
szükségleteik megnevezésével fejezik ki az
óhajaikat, de ők nem szívesen mondanak le a -hőn szeretett- epés megjegyzéseikről, a lejárató
kritikáikról, "minél
megalázóbb, annál jobb" alapon...
A
másik ember határait-, döntési jogosultságait- az
egyenjogúság
sérüléseit nem szokták észrevenni, vagy nem is akarják tiszteletben tartani.
Gyakori, hogy olyan mértékű ellenőrzést kényszerítenek a másikra,
mintha az a tulajdonuk lenne... Ezért is van, hogy a gyanútlan
áldozat olyan mértékű idegességet kezd megélni, amilyet még soha-,
emberemlékezet óta nem tapasztalt...
A
provokatív viselkedés
miatt gyakori, hogy a másik -önbeigazoló jóslatként- hamarosan
'felveszi a kesztyűt', és visszatámad. Így a nárcisztikus megkapja
az
önigazolást:
"a másikban van minden
hiba és ellenségeskedési szándék... El kell tehát taposni..."
Hamar kiviláglik, hogy az ő világlátásuk, okfejtéseik-,
értékrendjük-, igazságérzetük 'megkérdőjelezhetetlen', és 'vitán
felüli'… Ezért aztán mindenféle
-velük kapcsolatos- észrevételt megtorolnak, vagy jó esetben
lepergetnek….
A velük való 'kommunikáció'
-ha lehet így nevezni a rájuk jellemző
arroganciát-, legtöbbször abba
az irányba kanyarodik, ami az ő érdekeiket szolgálja.
A másik problémáira fordított érdeklődés-, figyelem hiánycikk
őnáluk...
A velük való kapcsolat nehézségei tabu téma! És az is, hogy
minket mi zavar... Ellenben az, hogy őket mi zavarja, az
rendszeresen napirenden van...
Az érdekükben hozott
erőfeszítéseket ritkán szokták észrevenni,
még kevésbé értékelni. Ugyanis nekik minden 'jár'... A hála-, a
köszönet enyhén szólva nem erősségük...
A hibákat keresik
az 'ellenségekben' és a 'megvetendőkben', tehát a másságot-,
a másképp gondolkodást egyáltalán nem képesek elfogadni!
Ugyanígy a tökéletlenséget sem! Ezért
bizalom-, elismerés-, tisztelet 'nem jár' az
'ellenségeknek'
és a 'megvetendőknek'! A bíztatást-, a vígasztalást pedig hírből sem
ismerik…
Irgalmatlanul beskatulyázzák az
embereket. Számukra
háromféle 'humanoid' létezik: 1) tekintély-, és 'bezzeg' személyek, 2) 'ellenségeik'
népes tábora, 3) 'megvetendők' még népesebb tábora... Az
'ellenségekről' és a 'megvetendőkről' szóló 'jellemrajzaikat' úgy
alakítják ki, hogy az megfeleljen a saját felsőbbrendűségi
elképzeléseiknek!
Az, hogy a kialakított kép mennyire felel meg a
valóságnak, persze eszük ágában sincs ellenőrizni!
(Itt bújnak meg a legkomolyabb
morális problémák!)
Felhatalmazzák magukat, hogy minden
történést-, és embert 'jónak'- vagy 'rossznak' minősítsenek. Ehhez
persze a
maguk
értékrendjét használják viszonyítási alapnak.
Tehát az a 'jó', amit ők 'jónak'-, és az a 'rossz',
amit ők 'rossznak' minősítenek.
Arra is felhatalmazzák magukat,
hogy akiket ők 'rossznak' ítélnek, azokat megbüntessék.
Ők a szabályok
'felkent letéteményesei', 'végrehajtói', valamint a 'szabályszegések' felhatalmazott
'megbüntetői'...
A büntetést persze maguk szabják ki: pl. kirekesztés a
megbecsültek-, a tiszteletreméltók köréből, kirekesztés a
segítségre méltók köréből, sőt, kirekesztés a szerethető emberek
köréből... (Már amennyire ők tudnak szeretni...)
Az elvárásaik persze egyenlőtlenek,
őnmaguk felé
részrehajlók.
Felhatalmazzák magukat, hogy nekik 'szabad' pl. ingerültség okából
szétalázni a másikat, de ha egy kicsit is tiszteletlen hangot üt meg
a másik, számíthat a legkegyetlenebb (lelki) megtorlásra!
Bűntudatkeltő
manipulációikkal hatalmi
függőséget alakítanak ki,
és sakkban is tudják tartani
a megalázósdival, akin 'fogást' találnak.
Azokat tudják
érzelmileg zsarolni, és
függőségben tartani, akik nehezen tudják elviselni, hogy
'undorító bűnösként' gondol rájuk, illetve haragszik rájuk...
Az ilyen
kapcsolat eredményeképpen -az elszenvedők- a következő
mérgező hatásokról-, és az emiatt fellépő hanyatlásról
szoktak beszámolni:
A
nárcisztikussal való kapcsolat
érzelmileg kiüresedik.
Meghal az:
- egymás társaságának az öröme: a közös
programok, stb.,
- szeretettség élménye: a gyengédség, érintés,
stb.,
- szeretet adásának az élménye,
- szabad együttlét élménye,
-
érzelmi biztonság élménye: egymásra vigyázás, kölcsönös tisztelet, megbecsülés,
bizalom, kölcsönös
megértés,
- az
egyenjogúság biztonsága,
- lelki társság élménye: a kölcsönös
támogatás, hála,
őszinteség, beszélgetések, és megbeszélések,
stb.
A nárcisztikussal való kapcsolatot tehát
-tartósan- nem
lehet pozitív érzelmekkel megtölteni..: A kényszerű egybekapcsolódás-, és
az együttműködés
összetartó ereje a félelem, és a megfelelési kényszer...
A nárcisztikusok
hazugságokkal tartják fenn a (lélektani) hatalmukat, és a 'jó
partnerségük' látszatát:
- ők minden szempontból 'hibátlanok',
- ha valami probléma van, akkor annak okát
mindig a másikban kell keresni,
- a 'hibázókat' és a 'bűnösöket' nem lehet
eléggé megbüntetni: 'ki kell zárni őket' a megbecsülhető emberek
közül,
- ők a 'letéteményesei' a 'helyes'
értékrend-, a
moralitás-, és a szabályok meghatározásának,
- 'tökéletes rálátással' rendelkeznek minden
dolog
megítélésében, sőt a mi
megítélésünkben is,
- tökéletesen 'jogos' és 'igazságos'
mindenféle negatív megítélésük bárki felé,
- ők a felhatalmazottai a mi
'megnevelésünknek', 'leckéztetésünknek', 'megbüntetésünknek',
manipulálásunknak,
- a másik ítélőképessége szerintük 'hajítófát sem ér',
- ha a nárcisztikus szenved a nézeteltéréstől-, a
konfliktustól, azért is kapásból a másik a hibás,
- a másiknak egyszerűen nincs sem oka-, sem
joga rossz érzést érezni őmiatta,
- csakis az ő helyeslésükkel vagyunk képesek
fenntartani a kiegyensúlyozott közérzetünket,
- egyébként pedig 'szeretnek' minket (a
viselkedésük azonban ezt rendszeresen megcáfolja).
A kutatók többféle
indítékkal, (vélt)
lélektani nyereséggel magyarázzák a károkozó hozzáállásukat.
(A pszichológusok szerint a belső félelmeiket
kivetítik: tehát amilyen megítélésektől rettegnek,
olyanokkal 'szórják meg' a környezetüket...) Nyilván, az
indítékaik súlya-, és aránya
személyenként is-, és alkalmanként is változhat:
- a korábbi sérülések fájdalmainak
csillapítása,
- a kirekesztéstől való halálos rettegés
elkerülése,
- a saját hibáikkal való szembenézés
elkerülése,
- a saját önutálatuk-, kirekesztettség-érzésük
kompenzálása,
-
önigazolás
(akár a másik lejáratása-,
megalázása árán is),
- a másik értékrendjének-, gondolkodásmódjának
uralása önigazolás céljából,
- önsajnálat-, irigység a meg nem kapott
elismerésekért-, megbecsülésekért-, szeretetért,
- megtorlás-, bosszú a vélt-, vagy valós
sérelmekért és kirekesztésekért,
- figyelem-,
megértés-,
együttérzés-, törődés megszerzése bármi áron (akár a másik kárára is),
- egyfajta sakkban tartás,
- hazudozásaik miatti lebukástól való félelem.
Az én közeli ismerősöm esetére sok motiváció
is ráillik. Őt -pici gyermekként- az édesapja -egyetlen cukorka elcsenése
miatt- olyan mértékben elverte, hogy hajszálon múlt az élete!! Sőt, még
az édesanyja sem védte meg! Az édesapja a következő magyarázattal
indokolta a tettét: "olyan szegények vagyunk, hogy nincs más
értékünk, mint a becsületünk..." Ez az ismerős állandó készenlétben él,
hogy meg kell védenie a saját becsületét, ezért
- Folyamatosak
az
önigazolós
megnyilvánulások: az
önfényezés, kéretlen tanács-özön, mások degradálása önmagában vagy
kimondva, a közeli hozzátartozó gondolkodásmódjának manipulálása,
stb..
A folyamatos
felelősség-hárítás megszokása miatt elapad az
önvizsgálat, vagyis a
saját
felelősségeinek felvállalása.
Ha pedig az illető számára
fenyegető helyzet van, ez beindítja a pánikot: a halálfélelmet-, és a
hárító gondolati-, és viselkedési mechanizmusokat:
- Végképp nem tud-, nem is akar szembenézni a saját
tökéletlenségeivel, hiszen ez -az ő tapasztalatai alapján, tudat
alatt- egyet jelent a totális megvetéssel, kirekesztéssel minden
szerethetőségből.
Az ő 'becsülete' a legfontosabb:
még a szeretetnél-, sőt még mások egészségénél is (mérgező attitűd).
Úgy gondolja: 'akkor van csak
biztonságban, ha az ő kezében van a hatalom': a
megítélés-,
hibáztatás-, és
a
-megalázással
való-
bűntetés
előjoga.
Azt is gondolja: 'Nincs különösebb baj azzal, ha ő
uralkodik és kegyetlenkedik' a körülötte élő érzelmein, hiszen
ezt az édesapja is megtette, és most sem bűntet ilyesmit a törvény.
Sokan számolnak be arról, hogy -egy nárcisztikussal való együtt élés során-
rengeteg
mérgező hatást
szenvednek el, és ennek következtében az
önbizalmuk-, az
önértékelésük-, a természetes aktivitásuk-, a
kreativitásuk -hosszú
távon- leépül! Ezért megfontolandó a nárcisztikussal való együttélés
folytatása, ha a legfontosabb személyiség-jegyeinket sem tudjuk
(másképp) megvédeni.
- önmagunk-, vagy a gyermekünk érzelmi-,
szellemi fejlődését,
- az önmagunk megbecsülhetőségi-, és
szerethetőségi meggyőződését,
- a -pozitív élményeket és visszajelzéseket
szolgáltató- barátokat-, baráti társaságot,
- a -lelkivilágunkat életben tartó-
munkáinkat-, hobbikat,
- stb.
Amiket (általában) nem viselnek el:
- felháborodás, vagy bármiféle negatív
érzelemnyilvánítás feléjük,
- idegesség, türelmetlenség,
- hibáikkal-, azok következményeivel való
szembesítés,
- visszavágás, vissza-alázás,
- észrevétel, kioktatás: mit hogyan
kezeljen,
- célzás, megjegyzés,
- megbélyegzés,
- érzéseinkre való hivatkozás (a nárcisztikus
nem fog foglalkozni a mi érzéseinkkel, amikor a sajátjaival sem
tud mit kezdeni),
- jogainkra való hivatkozás (a nárcisztikus
elenőrzést, és hatalmat akar, tehát nem 'hatja meg', hogy csorbultak a jogaink).
- ha kedvesek
vagyunk vele,
- ha figyelmesek
vagyunk vele,
- ha
figyelünk arra, amit (normális állapotban) mond (könnyen
hibáztatásba fordulhat),
-
feltételek szabása (nem a
rosszal való
zsarolás és
fenyegetés, hanem hogy milyen feltételekkel teszünk meg
neki valamit),
- személyes
jótettek
(a
feltételeink ellensúlyozására
is),
- cselekedetekkel való 'párbeszéd' (nem
állunk le vitatkozni, hanem tesszük, amit célszerűnek gondolunk),
- ha rákezd a lejáratósdiba, az egyoldalú
(sértegetős) kommunikációból való azonnali kilépés,
- határok meghúzása (nyugodt, de határozott
hangnemben), de biztosítsunk minél több alternatívát, amelye(ke)t
viszont nyugodtan megtehet,
- kérdések: (pl. "mit szólsz hozzá", stb.),
- a
szükségleteink (akár a lelki
szükségleteink is) nyilt megfogalmazása,
- az ő
szükségleteinek a
megtippelése és nyilt megfogalmazása,
- kérések (csak pozitív formában: ne azt
kérjük, hogy mit ne csináljon, hanem hogy mit tegyen meg...),
- hangfelvétel (az illető beleegyezésével
(különben személyiségi jogot sérthet),
- a Családsegítővel való együttműködés, pl.
családlátogatások, stb. (A nárcisztikusok félnek a hazugságaik
nyilvánosságra kerülésétől, mert nem akarnak szégyenbe
kerülni.)

Lehet, hogy én is hasonló
'pánikkal' reagálok valakinek a
verbális agressziójára?
Nem csak az fontos, hogy hogyan tudjuk
csökkenteni a
verbális agresszió gyakoriságát, hanem még fontosabb:
hogyan tudjuk önmagunkban leépíteni azt a
megfelelési kényszert (ha úgy
tetszik: a minket
-függő
helyzetben tartó- pánikot), ami kiszolgáltat minket a nárcisztikus személy bűntudatkeltő
manipulációinak? Ami nagyon ijesztő (lehet):
a nárcisztikusról sütő hideg-, irgalmatlan kegyetlenség (vagy
ennek a bennünk élő emléke) a
verbális- (vagy tettleges) erőszak közepette... Az önmagunk felé intézett (néma) kérdések (amikor helyzet
van), segítenek eldönteni: érdemes-e egyáltalán megijednünk, és hogyan érdemes reagálnunk
(vagy egyáltalán érdemes-e).
-
El tudom
képzelni, hogy valaki, aki ennyire
megalázó helyzetbe hoz
engem, annak semmi
más célja nincs, mint egy békés-, -mindkettőnknek gyümölcsöző-
megegyezés 'nyélbeütése'?
-
Az,
hogy érzékenyebb vagyok bizonyos
megnyilvánulásaira,
mint a nagy átlag: ez felmenti a másikat az alól a
felelősség
alól, hogy vigyázzon rám?
-
Akarok én
függni egy olyan ember véleményétől, aki nem szokott utánanézni semminek, csak a saját
önigazolós
beskatulyázásaiból
alakítotja ki a véleményét...?
-
Vajon, aki ennyi
verbális erőszakot és
érzelmi zsarolást
zúdít egy másik emberre: hiteles véleménnyel rendelkezik abban, hogy
én
értékes-, és
szerethető vagyok-e...?
-
Lehet, hogy olyan helyen keresem a
becsülhetőségem igazolását
(őnála),
ahol végképp nem lehet azt megtalálni...?
-
Érnék-e bármit is az ő megbecsülésével, még
ha sikerülne is megszerezni azt...?
-
Vajon az ő jóváhagyása nélkül már nincs is jogom és
képességem jól érezni magam a bőrömben...?
-
Vajon jogosan
varrja más nyakába a felelősséget a saját túlérzékenységéért, gyerekkori
traumáiért, és
jogosan ítél el, és bűntet engem / másokat hasonló
traumákat okozva?
-
Tesz-e valamit az illető-, vagy miket tesz azért,
hogy ő jobban érezze magát a bőrében? Vagy csak rám hárítja a rossz
közérzetének minden
felelősségét?
-
Miért pont az Ő
értékrendje
alapján
ítélődjön meg
minden? És miért kell nekem ezt -mint egy rabszolga- elfogadnom?
-
Azért érezzek bűntudatot, mert valaki -a saját
értékrendjéhez viszonyítva- bűnösnek
ítél
engem, és -bírói magaslatokba emelve saját magát- azzal akar bűntetni,
hogy 'bűnösnek' érezzem magam...? Vagy talán azt akarja, hogy én érezzem
bűnösnek magam, őhelyette...?
-
Vajon nem önmaga
felelős a saját
infantilizmusban
maradásáért, vagy ha úgy tetszik , a saját személyisége
fejletlenségéért?
-
Vajon nem kellett volna becsülettel tájékoztatnia a
környezetét, hogy időnként 'elhatalmasodik' rajta a bűntudatkeltés-, és
a vádolhatnék ellenállhatatlan kényszere?
-
Önmagam
védelmére -az igazságtalanságai kártételeinek csökkentése érdekében- én
magam nem vagyok
felelős?
-
Melyik rosszabb hosszútávon: ha most felállok, és
szó nélkül kimegyek, nem törődve azzal, amit utánam kiabál, vagy ha
újra- és újra megerősítem Őt abban, hogy 'jogos', amit velem csinál?
-
Vajon mennyi
megértésről-,
beleérző készségről
árulkodnak a -vitriolként fröcsögő- szavai…?
-
Vajon
melyik az ő igazi arca: amit próbál elhitetni magáról, hogy Ő milyen
'ártatlan', vagy az, amikor utánam kiabálja a legsértőbb dolgokat,
amit csak ki tud találni?
-
Vajon érdemes-e 'kommunikációra' törekedni olyan
emberrel, aki az
egyenjogú vitapartnerség legelemibb kritériumait sem szokta
-ritka kivételektől eltekintve- tiszteletben tartani…?
-
Vajon tényleg halvány elképzelése sincs arról, hogy
a szavai és a viselkedése milyen katasztrofális hatással vannak
másokra, mialatt ő el van telve a saját 'tökéletességével'?
-
Van valaki az ismeretségi körömben, aki
rendszeresen így bánik velem, és én elhiszem neki, hogy őt a
'szeretet' motiválja?
-
Vajon felvállalná-e a saját véleményét és
bánásmódját egy csomó ismerős-, vagy mondjuk egy bíróság előtt is?
-
Vajon
megéri-e nekem egy olyan kapcsolatot táplálni és fenntartani, ahol a
bennmaradás ára az én
érzelmi zsarolásom-,
önbizalmam-,
és
önértékelésem-,
sőt teljes lelki egyensúlyom tönkremenetele?
A nárcizmus -egyre gyakoribb- jelenségét sok-sok
pszichológus kutatja. Én csak arra vállalkozhattam, hogy bemutassam: vannak olyan emberek, akiktől jobb minél távolabb maradni, vagy nagyon komolyan felkészülni a kapcsolat
hiányosságaira és veszélyeire!!! Egy könyvet szeretnék ajánlani
folytatásként, akit érdekel:
A lélek meggyilkolásának száz módja (A
letölthető dokumentumok között.)
Keresés interneten az alábbi kulcsszavakkal
lehetséges pl.:
|
Fejér György |
 |
|
Utolsó frissítés: 2023.02.24 |
|
|
|