|
|
 |
|
Áttekintem
az érdek-viták b é k é s
feloldási lehetőségeit:
|
Ahhoz, hogy egy
problémánkra megoldást találjunk, nagyon jól át kell látnunk, logikailag
jól értenünk kell! Végső soron a hiánytalan-,
pontos-, érthető megfogalmazásig mindenképpen el kell
jutnunk! A problémánk megfogalmazásának-tartalomtól
függetlenül- négy alapvető elemét
fontos tudatosítani:
- melyik szükségletünk nem teljesül-,
- mi az az igény, ami a
szükségletünk beteljesítését
elősegítené?
- milyen érzést élünk meg a
szükséglet teljesületlensége következtében,
- milyen előzmények,
események, történések, körülmények játszottak
(játszanak) közre, hogy a szükségletünk-,
igényünk veszélybe került, vagy el-lehetetlenült.
A sorrend tetszőleges lehet. Természetesen
ugyanezt a négy elemet kell majd tisztáznunk, ha a másik
fél problémáját szeretnénk világosan érteni.
Azt elménket,
a
kreativitásunkat ösztönösen is segítségül
hívjuk mindehhez. Nézzük, milyen
képességekkel gazdálkodhatunk:
- Tudunk gondolkodni
verbálisan. Így fogalmazzuk meg
előre a gondolatainkat, így rakjuk össze a
fogalmakból a véleményünket.
Tudunk vízuálisan is elmélkedni:
ezt inkább vízuális képzeletnek
hívjuk. Egy mérnök pl. így képzeli el előre
a még nem létező alkotásait.
A harmadik mód az érzelmek
szintjén való 'gondolkodás', bár ezt
inkább képzelgésnek mondanám: ilyenkor élményeket
képzelünk el, vagy elevenítünk fel.
Gyerekeknek különösen fontos szükségletük
ez: az összes játék mind megélésről-,
átélésről-, tehát élményekről-
és.érzelmekről szól...
Fontosnak tartom, hogy a
háromféle gondolkodást kombinálni is tudjuk.
A vízuális képzeletünket segítségül tudjuk hívni
egy-egy történés-, ennek kapcsán különféle
érzelmek átéléséhez, a megéléseinket pedig meg is
tudjuk fogalmazni.

Egy kialakult (nem csak) érdek-vitában mindannyiunknak joga van a
problémánkat (akár a
kezdeményező-, akár a másik oldalon) képviselni.
Ennek során:
- A problémáinkat tudatosítani:
- a valóságnak
megfelelő információkat kapni
a minket érintő körülményekről-,
történésekről-, döntésekről,
- a problémánkat megfogalmazni (probléma jelzés
szabadsága),
- a megélt érzéseink fontosságát
eldönteni (érzelmeink- és
érzékenységünk szabadsága),
- a saját szükségleteink fontosságát
eldönteni (szükségletek
szabadsága),
- a saját szükségleteink
beteljesítésére -magunknak és másnak nem kárt okozó-
igény(eke)t megfogalmazni,
- a megoldási
lehetőségeken gondolkodni
(gondolkodás szabadsága),
- a problémáink
megoldásához együttműködő
segítséget kérni.
(együttműködési kérés szabadsága).
A
problémáinkról -a másikkal- kommunikálni.
Ennek kapcsán:
- Emberi
méltóságot megőrző bánásmódot
kapni és adni. (emberi
méltóság szabadsága) Akkor is, ha -a másik oldalról-
felmerül a kényszerítés jogossága is...
- közölni
a problémánkat az érintett(ekk)el (közlés
szabadsága),
- információkat
önmagunkról visszatartani
(információ-visszatartás
szabadsága),
- megállapodást kezdeményezni,
amelynek olyan
megoldás megtalálása a végcélja,
amely mindkét (mindahány) érintettnek
megfelel (megállapodás-kérés
szabadsága). Ennek során:
- tisztázni a
magunk- és a másik
problémáját
és a
kapcsolat állapotát (tisztázás szabadsága).
- képviselni
a szükségleteinket-, és az ezekkel
kapcsolatos reális igényeinket (érdekképviselet
szabadsága),
- eldönteni,
hogy a másik
fél felsorakoztatott
szempontjai közül melyeket
fogadjuk el (elfogadás szabadsága),
- irányítani
az ilyen megbeszélést, az
egyenlő esélyek
biztosítása céljából (megbeszélés
irányításának szabadsága),
Pártatlan személy (pl. mediátor) segítségét kérni
egy a megbeszélés együttműködő mederben
tartásához (harmadik személy bevonásának
szabadsága),
Ha ezekben a másik fél nem
együttműködő-, vagy a kölcsönös
erőfeszítések ellenére sem születik
megegyezés, egy adott követeléssel -a
törvény adta lehetőségek keretein belül- hatóságokhoz-,
vagy
bírósághoz fordulni (jogos
kikényszerítés szabadsága).
Egyikünknek sincs joga
viszont olyan 'ráhatásokkal'
próbálkozni, amelyek elveszik a másik féltől a
lehetőséget, hogy ő is képviselhesse a saját
véleményét, szükségleteit-, igényeit, tisztázza a kapcsolat
állapotát, irányítsa a megbeszélést. Pl.:
- El-lehetetleníteni a
másik fél
- emberi méltóságának megőrzését
(pl. szándékos veszekedés,
szándékos megszégyenítés, leckéztetés, lebaltázás,
ordítozás, stb.),
- a (korábbi) erőfeszítéseiért-, eredményeiért
adható elismerés megvédését,
Egyenrangú
kapcsolatban tévedhetetlen mércéül állítani-, szentesíteni a saját
értékrendünket a másik döntése(i)-,
gondolkodásmódja-, vagy jelleme elítéléséhez, vagy
szabály(ok) felállításához (öntörvényűség, dominancia). (Törvényt-, hatósági
előírást-, vagy megállapodást már vehetünk alapul a másik döntései
minősítéséhez.)
Olyan információt
közölni, amely nem
felel meg a valóságnak (hazugság),
Olyan információt
visszatartani, amelyek hiánya
megnehezíti számára, hogy képviselje a saját
érdekeit (sumákolás),
Visszaélni a másik kiszolgáltatott
helyzetével:
ezt felhasználni arra, hogy az illető a saját
érdekeit már ne tudja képviselni (pl.
lopás, csalás, kapcsolatból kilépni nem
tudó-, vagy érzelmeit-, érdekeit megfogalmazni
nem tudó-, jogait nem ismerő személy
helyzetével való visszaélés),
Kényszerítésként-, fenyegetésként használni olyan
feltételt, amely a másik súlyos (akár lelki) szükségletét fenyegeti-,
és a kapcsolatban-, (pl. megállapodásban) korábban
nem szerepelt (jogtalan kényszerítés: zsarolás, bosszú, stb.),
Olyan látszat-együttműködést
színlelni, amely valójában nem könnyíti-,
hanem nehezíti a másiknak,
hogy képviselje a saját érdekeit (manipuláció).
Ld. még:
egyezséggel
összeférhetetlen célok és
megnyilvánulások.
Nem szeretnék 'jónak' vagy
'rossznak'-, 'etikusnak' vagy 'etikátlannak' kikiáltani
egyik vagy másik befolyásolási próbálkozást,
módszert. Sok függ az adott helyzettől is... Az
olvasó eddig is rájöhetett: kerülöm a
minősítéseket. Nem vagyok törvényalkotó-, sem
Isten, hogy etikai korlátokat állítsak fel.
Azért valahogy szeretném
segíteni az eligazodást az olvasónak, ha másképp
nem-, a várható következményekre való
figyelemfelhívással: milyen célokat és
megnyilvánulásokat érdemes előnyben részesíteni, és
melyeket kerülni, ha bizalommal teli kapcsolatokat-, és
kevés ellenséget akarunk.
Az együttműködési
lehetőségek felkutatását jelenti. A legősibb-
és legjobb módszer, hogy a kapcsolatainkban ügyeljünk
a magunk- és a másik jó közérzetére.
Kifejezi, hogy törődni akarunk a másik
véleményével-, érzéseivel-, szükségleteivel-, igényeivel is (nem csak a testi szükségleteket
értem), tehát növeli a bizalmat, így
jó 'táptalajt' biztosít a szeretethez- és a
ragaszkodáshoz.
-
Érdek-vita esetén: a megállapodás különféle
megoldás-alternatívák együttes
átgondolását-, minden érdekeltnek megfelelő
megoldás választását-, és együttes
kidolgozását jelenti. Tehát a közös cél
olyan megoldási terv
készítése, amely mindkét fél
érdekeit teljesíti, tehát
mindkét félnek megfelel.
Értékrendi
vita
esetén: a megállapodás olyan
egyezséget jelent, amely lehetőséget
biztosít -a törvényes lehetőségeken
belül- mindkét
értékrend szabad eldöntésére és
alkalmazására.
Ok-okozati
vita esetén:
a megállapodás olyan vizsgálati módszerekben-
és értékelési szempontokban történő megegyezést
jelent, amely egyenlő
esélyt ad mindkét
félnek az
okfejtése igazolására.
Ezek a célok nem
férnek össze a megegyezési törekvésekkel.
- másik véleményének (érdekeinek-,
értékrendjének,
okfejtések) figyelmen
kívül hagyása:
- elképzelés(ek)-,
vélemyény(ek) ráerőltetése a
másikra,
- legyőzés,
- becsapás, átverés,
- zsarolás
- saját szemléletmódunk magasabb
jogra való emelése:
- másik hibáinak
bizonygatása,
- megalázás,
megszégyenítés, bűntudatkeltés,
-
átnevelés,
- elégtétel, bosszú:
- saját problémánk
miatti stresszkeltés:
- megijesztés, ingerlés,
- bűntudat-keltés, bűntetés,
- jogtalan kényszerítés-
fenyegetés,
Az egyezséggel nem összeférő
céljaink olyan
megnyilvánulásokat eredményeznek, amelyek
megnehezítik, hogy a másik is képviselhesse a saját véleményét-,
problémáját, szükségleteit, megoldási ötleteit!
- a
nézeteltérés jellegének felismerését,
- az érzések tudatosítását, így a probléma
komolyságának felismerését, annak
elfogadtatását,
- a teljesületlen szükségletek és igények felismerését és képviseletét,
- az együttműködés eredményeinek igazságos szétosztását,
- a szükséges erőfeszítések
arányos elosztását,
Ilyenek pl.:
Kiszolgáltatott helyzettel való visszaélés: amikor valaki kihasználja
a másik csökkent- vagy kevesebb
képességét arra, hogy az illető
a saját véleményét már ne tudja képviselni
(hazugság, információ-elhallgatás, lopás,
érzelmeit-, érdekeit megfogalmazni nem tudó-,
jogait nem ismerő személy helyzetével való
visszaélés, stb.).
Kényszerítés,
fenyegetés: Amikor valaki feltételt szab az
együttműködéséhez. Ez lehet nyiltan
megfogalmazott, vagy burkolt.
A burkolt- és a
jogtalan fenyegetések egyaránt-, együtt pedig
halmozottan nehezítik a másiknak, hogy a saját
érdekeit képviselje.
Jogos
kényszerítés: amikor olyan
együttműködést szabunk
feltételként, amely része (volt) az
eddigi együttműködésnek. Pl.
-
kompromisszum lehetőségének megvonása,
- további
együttműködés
felfüggesztése (ha az
illető nincs kiszolgáltatott
helyzetben).
Komolyabb esetekben inkább
hivatalos segítséget vegyünk
igénybe a kényszerítésre, hogy a
jogtalanság vádját elkerüljük.
Jogtalan
kényszerítés: (zsarolás-, bosszú, elégtétel)
alatt olyan fenyegetéseket értünk, amelyeknek semmi közük
sincs a jogos (vagy korábban megállapodott)
együttműködéshez.
- a másik
jogos szükségletének-, igényének
veszélyeztetése, megvonása
(pl. szülői szeretet-,
jóindulat-, figyelem-,
gondoskodás megvonása
gyermektől, vagy gyerektartás-,
gyermek-láthatás megvonása a
szülők vitája esetén),
- szándékos
károkozás, rombolás, stb.
Probléma
okfejtésének nehezítése: (tipikus
megjelenési formái a minősítések-, jelzők
használata)
Felületes értékelés:
olyan okfejtés, amikor valaki a
történéseket elégtelen mennyiségű-, vagy minőségű információ
alapján ítéli meg.
Feltételezés(ek)re
alapozott értékelés: amikor valaki az
érvként felhasznált információ(k)nak
nem jár utána.
Bagatellizálás:
a másik érzései-, szükségletei fontosságának
lekicsinylése, 'feleslegesnek'-,
'jogtalannak' minősítése. Az
érzéseink és a szükségleteink
ugyanis nem minősíthetők: nem jók-
és nem rosszak, hanem adottak. (Ettőt
függetlenül persze nem biztos, hogy a
másik el tudja fogadni a velük való
érvelést.) (A másik igényei persze már
lehetnek -a másik szemszögéből-
'eltúlzottak', vagy 'haszontalanok', esetleg
pótcselekvéshez vezetők.)
Hibáztatás,
bűnbak-keresés (kritizálás,
vádaskodás, felhánytorgatás, letolás,
leckéztetés): olyan okfejtés, amikor valaki a
saját stresszét, problémáját -egy az egyben- a másik
viselkedéséből- jelleméből-, szándékából eredezteti, mintha
neki magának- vagy egyéb körülménynek
semmilyen része nem lenne a probléma
kialakulásában.
Szubjektív értékelés,
öntörvényűség: olyan
okfejtés, amikor valaki a
történéseket a saját szempontjaihoz:
értékrendjéhez-,
gondolkodásmódjához viszonyítva
ítéli meg, értékeli jónak vagy
rossznak. Ez
egyenrangú
kapcsolatokban nyilvánvalóan
jogtalan, de
alá-fölé rendelt
kapcsolatokban is
figyelni kell a hatáskör betartására,
illetve a hatáskör-túllépés
elkerülésére.
Beskatulyázás,
megbélyegzés: amikor valaki -a saját hatásköre
túllépésével- egy általános jogi- vagy erkölcsi kategóriába sorolja be
a másik jellemét-, viselkedését-,
tettét-, szándékát.
Megegyezési szempontok
mérlegelésének nehezítése:
Ürügy
keresés: amikor valaki egy neki
tetsző megoldást valótlan- vagy nem
releváns érdek(ek)kel támasztja alá.
Érdek-elhallgatás:
amikor valaki egy -általa szorgalmazni kívánt- megoldást
úgy indokol, hogy közben az igazi
releváns-, valódi érdekét
elhallgatja.
Érdek-átruházás:
amikor valaki egy -elsősorban számára kedvező- megoldást úgy
tűntet fel, mintha az alapvetően a másik érdekeit szolgálná.
Az én értékrendem szerint semmilyen sérelem-,
tekintély-elv-, döntési jogkör- vagy irányítási felelősség nem
hatalmaz fel senkit a másik véleményének elnyomására, a másik
szükségleteinek és jogos
igényeinek elhanyagolására, a döntésekkel járó előnyök- illetve
terhek aránytalanul igazságtalan elosztására!
Illusztráció:
A megegyezések kulcsmondata

Az alábbi tanácsok (továbbá a mediációs eljárás
is) abban igyekeznek segíteni, hogy minél nagyobb esélyt biztosítsunk
a megegyezésnek! Tekintsük át először a -vitákat elmérgesítő-
tényezőket:
- Problémák a kapcsolatban:
Problémák a megbeszélés szándékában (pl. ha az
igazi szándék nem megegyezés):
- valós ellenérdek,
- bosszúvágy, gyűlölet,
- leckéztetés,
- szándékos félrevezetés,
manipuláció,
- a másik bizonyítatlan / indokolatlan
hibáztatása,
- letolás, becsmérlés, megszégyenítés,
bűntudatkeltés
- megfélemlítés,
- probléma-lekicsinylés,
- másik szempontjainak kizárása a
megoldás-keresésből,
- saját megoldás ráerőltetése a
másikra,
- saját szabály érvényre juttatása a
másik (érintett) fél kizárásával,
- felvetődő megoldás-ötlet lejáratása,
- stb.
Problémák a kommunikációban:
- veszekedéstől való félelem,
- félreértés(ek)
- vélt ellenérdek,
- feltételezés(ek)ből kiinduló
értékelés(ek) és döntés(ek),
- stb.
- megbeszélés szervezetlensége:
- düh, indulat,
- kapkodó-, időt-, figyelmet elspóroló
megnyilvánulások,
- átgondolatlan kommunikációs szokások,
- igények és szükségletek
feltáratlansága,
- akaratlan megtévesztés,
- stb.
Nagyon fontos tisztázni: vita- és vita
között óriási különbségek vannak! Tehát nem magát a
vitát kerüljük, hanem a
romboló vitát: a
veszekedést! Olymódon tesszük-, kezdeményezzük ezt,
hogy a dialógus során az építő megbeszélés tényezőit képviseljük,
ezeket szorgalmazzuk, sőt -ha a vita elfajul-, ezekhez ragaszkodunk!
- Az építő megbeszélés attól építő, hogy:
- információkat közöl,
- tisztáz,
- javaslatokat közvetít,
- mindkét fél érdekeit szem előtt
tartja,
A romboló veszekedés:
- megnehezíti- vagy el-lehetetleníti,
hogy a másik fél képviselje a saját érdekeit,
(tehát manipulatív), így kárt okoz pl.:
- a másik önértékelésében,
- egymás értékelésében,
megbecsülésében,
- a bizalomban.
- stb.
Egy vita esetén az együttműködésen lehet
leginkább felmérni, hogy a dialógus a romboló veszekedés
felé halad-e, vagy az építő jelleg dominál? Lássuk, mit is jelent
egy megbeszélés együttműködése:
Ha olyan tevékenységekre gondolunk, amelyeknek
lényegi eleme az együttműködés (pl. tánc), jól meg tudjuk határozni, mi
minden szükséges az együttműködéshez. Ha pl. egy táncoló párnál azt
látjuk, hogy az egyik másfajta táncot erőltet, mint amit a másik
táncolna, vagy nem hangolják össze az erőfeszítéseiket, akkor az
leginkább egy kölcsönös ráncigáláshoz hasonlítana. Kívülről nézve a
veszekedés egymás figyelmének kölcsönös ráncigálása, semmint
összehangolt erőfeszítések sorozata!
Mi mindenben szükséges összehangolni az
erőfeszítéseket egy komolyabb-, tétre menő megbeszélésen?
- Körülmény-feltételek:
- Idő-szükséglet
- Fizikai körülmények:
(hőmérséklet, zaj, világítás, szél, eső, stb.)
- Jelenlévők
- minden érintett jelenléte
- kívülálló személyektől való védettség
- Figyelmi
képességek
- figyelem-elvonó tényezőktől való
védettség (TV, rádió, telefon, gyerekek, beszélgetés, stb.
zavarhat)
- figyelmi állapotok (indulat,
ijedtség, részegség, álmosság, fáradtság, gondterheltség,
stb. nem felelnek meg)
Partnerségi feltételek:
- Szándékok összehangolása
- informatív-jellegű célok:
tudni, ismerni, érteni, átlátni, bizonyítani, belátni,
megbizonyo-sodni, stb.
- döntés-jellegű célok: v.mit
megfontolni, megoldást keresni, döntésre jutni,
megegyezni, szabályt alkotni, módosítani, stb.
- szervezés-jellegű célok:
feladatokat kiosztani, határidőket megállapítani,
tevőleges együttműködést megszervezni, stb.
-
Megbeszélés
menetének
egyeztetése
- probléma megfogalmazása
- elszenvedők:
- személyének megállapítása
- személyes szempontjainak
átgondolása (érzések, aggályok, félelmek)
- hátrányának, kárának,
veszélyének megállapítása
- jellegének tisztázása (élet-,
egészség-, pénz-, idő-, munka-, dolog-)
- idejének megállapítása
(múltbéli-, folyamatos-, jövőbéli-)
- viszonyítási alapjának
meghatározása
- előidéző személy(ek):
- megállapítása
- előzmény-cselekedeteinek
átgondolása (tettek, mulasztások, szokások)
- egyéb körülmények
tisztázása
- a döntés érintettjeinek
tisztázása
- megoldás-keresés
- döntésben résztvevő személy(ek)
megállapítása
- szempontok áttekintése, súlyozása
- megoldás-variációk gyűjtése
- előnyök, hátrányok mérlegelése
- lehetőségek, erőforrások
átgondolása
- Döntés
- személyes döntés, vagy
- kollektív (közös) döntés:
- minden érintettnek megfelelő
megoldás
- minden érintettnek egyformán
hátrányos megoldás (kompromisszum)
- szavazás (kik, milyen
súlyozással, milyen arányú gyűlésen, milyen arányú
szavazattal döntenek)
- képviseleti úton történő döntés
- kikényszerített döntés
- Teendők megszervezése
- feladatok kiosztása
- ütemezés, határidők
- esetleges ellenőrzés módja
- esetleges szankciók vagy
kártalanítások módja
- Közreműködés, szerepek
kiosztása
- informatív-jellegű céloknál:
meghallgatni, figyelni, közölni, értesíteni, tájékoztatni,
kife-jezni, kifejteni, elmesélni, tudomásra hozni,
megfontolásra ajánlani, tudakolni, magyarázatot kérni,
-adni, bizonyítani, elismerni, kiigazítani, észrevenni,
észrevételezni, (rá)mutatni, hangosan gondolkodni,
megvizsgálni, stb.
- döntés-jellegű céloknál:
kérni, késztetni, ösztönözni, elérni, követelni,
reklamálni, belegondolni, megígérni, fejet törni, stb.
- szervezés-jellegű céloknál:
határidőket megállapítani, feladatokat kiosztani,
ütemezni, munkát összehangolni, stb.
- Értékelés
- Elégedettség /
elégedetlenség tisztázása
- A döntés elvi- és tevőleges
részleteinek rögzítése (pl. emlékeztetők, jegyzőkönyv,
stb.)
- Befejezés / folytatás
- Folytatás lehetőségének /
szükségességének megállapítása
- A döntés
felülbírálhatóságának, módosíthatóságának
lehetősége / szükségessége (pl. próbaidő)
- Kapcsolat segítése /
tisztázása
- Megmaradó sérelmek orvoslása
- hátrányok igazságos szétosztása
- hátrány(ok) legközelebbi
beszámítása
- kárpótlás
- előny ajándékba adása
- Esetleges fennmaradó sérelem
kapcsolatra gyakorolt hatásának tisztázása
A megbeszélések békessége szempontjából tehát
kulcsfontosságú a dialógus során kialakult (vagy kialakítandó)
együttműködés!!! A párbeszédet úgy tarthatjuk
együttműködő mederben, hogy mielőbb igyekszünk helyreállítani a
felborult együttműködési alapelve(ke)t! Erre viszont csak akkor van
lehetőség, ha
sikerül megállapodnunk a megbeszélés közös céljában (pl. minden
érintettnek megfelelő megoldás keresése, stb...).
Közvetlenül a megbeszéléshez kapcsolódó
igényeket 'kommunikációs igényeknek' hívom,
amelyek a biztonság-érzetünket szolgálják
a dialógus során:
- Információk
tekintetében valóságnak megfelelő-,
hiánytalan információk (őszinteség)
- a történések
és információk tekintetében: korrekt
és megalapozott információk, elképzelés,
intellektuális
szabadság.
- az érzések
tekintetében:
érzelmi
szabadság, nyiltság,
stb.
- a problémás
szükségletek
tekintetében: átláthatóság,
hitelesség, elfogadás,
stb.
- a felmerülő
igények tekintetében: teljesíthetőség,
bizalom, stb.
Az egyenlő esélyek
tekintetében (bizalom):
- a felmerülő
érzésekre-, szükségletekre-,
igényekre való odafigyelés,
(logikai) megértés, megerősítés,
türelem, együttérzés,
elfogadás, tisztelet,
stb.
- erőfeszítések
értékelése, megbecsülése,
arányos kötelezettség-vállalás,
stb.
- ellenőrizhetőség,
a megállapodás írásbelisége,
stb.
Döntési szabadság
tekintetében: (megegyezés)
- megbeszélés,
kommunikáció, visszajelzés,
ösztönzés, kreativitás,
stb.
Kialakult egy (vagy több)
problémánk a másikkal kapcsolatban. Nyilván
szeretnénk, hogy a ráhatási kísérletünk
arra ösztönözze a másikat, hogy együttműködően
reagáljon a problémáinkra. Milyen
feltételeknek kell teljesülnie ehhez?
- Pontosan kell
értelmeznie a
problémánkat, vagyis: milyen szükségletünk nem teljesül, milyen igényünk (igényeink) merülnek fel
ezzel kapcsolatban, (és nem kell bajlódnia ezek
találgatásával),
Együtt tudjon érezni, ehhez persze
egyértelműen értenie kell, milyen érzések vannak bennünk,
A befolyásolási
kísérletünket ne a szabadsága
csorbításaként élje meg, tehát bíznia
kell abban, hogy a kezdeményezésünk nem
fenyegeti az ő szükségleteit.
Ezért félreérthetetlenül tisztában kell
lennie azzal, hogy megállapodásra törekekszünk,
Bíznia
kell abban is, hogy a befolyásolási
kísérletünk nem fenyegeti az ő kommunikációs igényeit sem, különben kommunikációs zavar
(fölösleges feszültség) keletkezhet a megbeszélésen, amelynek
'veszekedés'-, 'manipuláció', vagy 'igazságtalan kényszerítés' lehet
a következménye!
Mi
a mi megoldási javaslatunk,
kérésünk
Néhány tanács
a megállapodások keresztülviteléhez:
- A megfogalmazásaink
legyenek jól követhetők és egyértelműek.
A
nem verbális jelzések hihetetlen mértékben
színesíthetik-, sokszor nyomatékosabbá teszik
a mondanivalónkat. A -közös megoldáskeresés
szempontjából- fontos közlendőinket mégse
bízzuk a hanghordozásra-,
az arcjátékra, hanem szavakkal
egyértelműen fogalmazzuk meg!
Semmiképpen
se próbáljuk eltitkolni a rossz érzéseinket,
hiszen úgyis látszik, hogy valami nincs
rendben. Viszont a nem verbális jelzések (jogtalan)
fenyegető üzenetként is
értelmezhetők.
A rossz
érzéseinket ne a másik
viselkedéséből eredeztessük, hanem a saját
szükségletünk teljesületlenségének okaként
magyarázzuk el! Így kikerüljük az
aránytalan hibáztatás csapdáját, és nem
siklanak el azok a megoldási alternatívák,
amelyek megvalósítását a másiktól
függetlenül is intézhetjük.
A problémánk elmagyarázásakor ne
használjunk humorizálást, bagatellizálást,
célozgatást! Készüljünk fel
előre, ha vélhetően nehéz lesz
szavakkal megfogalmazni a teljesületlen
szükségletünket és elképzelt igényeinket:
- milyen szükségleteinket és igényeinket akarunk
képviselni?
- milyen
szavakkal szeretnénk közölni
a
problémánk súlyát,
a megoldatlanság
következményeit, stb.?
- ha a másik
együttérzésére is szeretnénk
építeni, a szükségletünk
teljesületlensége miatti érzéseinket
is fogalmazzuk meg,
- nem
várhatjuk a másiktól, hogy a
megfogalmazatlanul hagyott
szükségleteinkre-, igényeinkre (is)
együttműködőleg reagáljon. Ezért
vagy megfogalmazzuk az adott
szükségletet, és az ezzel
kapcsolatban felmerült igényt,
és nyiltan képviseljük ezeket, vagy
-ha nem fogalmazzuk meg ezeket, akkor
mondjunk le ezek képviseletéről.
Ha félünk kimutatni a
sebezhetőségünket-, a másikra utaltságunkat
a rossz érzéseink kifejezésével:
- elhagyhatjuk az
érzéseink hangsúlyozását,
- viszont a
teljesületlen szükségleteinket és
igényeinket mindenképpen fogalmazzuk
meg,
- és hangsúlyozzuk,
hogy mindkettőnknek megfelelő
megoldás
keresését tekintjük célunknak.
Az esélyegyenlőség biztosítása
érdekében használjuk
gyakran a mediációs módszereket.
- minél nagyobb
elfogadásra törekszünk
a másik fél érzéseit-,
szükségleteit és igényeit
tekintve, és
- minél nagyobb átláthatóságra
törekszünk a másik
fél
problémáinak értelmezésekor,
és
- a magunk
problémái bemutatásakor,
- minél inkább törekszünk
a másik kommunikációs
igényeinek
figyelembevételére is, annál
kisebb kísértést fog érezni a másik
fél ,- (és annál kevesebb
lehetőséget fog találni), hogy
megkerülje a közös beleegyezéseinket.
Háromféle
okból érthetjük félre a másik
megnyilvánulásait:
- más
tartalommal beszél-, vagy küld
jelzéseket-, mint ami valójában
szeretne tudatni,
- másképp
fogalmaz, mint ami számunkra
jól érthető,
- másképp
értjük, mint ahogyan ő
szánta.
Ezért
mindenképpen alkalmazzunk tisztázó kérdést, ha szeretnénk:
- ellenőrizni a másik
mondanivalója tartalmát,
- egyértelműsíteni a
másik megfogalmazását,
- ellenőrizni a saját megértésünket,
- egyértelműsíteni a
másik -nem verbális- megnyilvánulását,
- egyértelműsíteni a
másik problémáját,
- biztosítani a
másikat a figyelmünkről,
- ösztönözni
szeretnénk: gondolja át (újra)
a mondanivalóját.
- Kérjük meg a
másikat a saját közlendőnk visszamondására
(ld. tisztázás kérés), ha szeretnénk ellenőrizni, hogy
a szándékaink szerint sikerült-e
értelmeznie a közlendőnket.
Használjunk
összegzést, ha:
- a másik logikai
okfejtését szeretnénk átláthatóbbra
fogalmazni,
- a megoldáskeresési
folyamat előrehaladtát
szeretnénk megmutatni.
Rögzítsük
a megállapodásainkat, hogy később finomitani-,
hozzátenni-, vagy csak egyszerűen felidézni
lehessen.
Ne
csak anyagi- vagy testi szükségletekben
gondolkodjunk, hanem bármely elmebeli szükséglet nagyon fontos lehet, amelynek
'kifelejtése' el-lehetlenítheti a megállapodás létrejöttét!
Ha
a másiktól kapunk -teljes egészében- ránk
lőcsölt felelősséget, az ő teljesületlen
szükségletének a tisztázása segít ennek a manipulációnak a
leszerelésében.
Hasznos,
ha a másikat is megkérjük: összegezze ő is a -mindkét oldaról
felmerült- szempontokat.
Ha nem értjük a másik
szempontjait, segítsük őt azok
megfogalmazásában, és biztosítsuk
őt, hogy a
megoldás, amit keresünk, neki is meg kell,
hogy feleljen.
A minősítéseket,
jelzőket felejtsük el, mert igazságtalanul
emelik magasabb prioritásba a saját
véleményünket, így akadályozzák a
másik felet az érzései-, a teljesületlen
szükségletei és az igényei egyenrangú
képviseletében. Ezeket
helyettesítsük a szükségleteink és igényeink tisztázásával.
Ha a másiktól kapunk ilyeneket,
ezeket is helyettesítsük az ő szükségletei
és igényei tisztázásával.
Az esetleges együttműködési
feltételeinket is igény formájában-,
szavakkal fogalmazzuk meg, és
építsük be a megállapodásba. Semmiképp se hagyjuk,
hogy fenyegetésként 'lebegjenek' a levegőben.
![]() Ne
felejtsük el, hogy a (felmerülő)
szükségletei-, igényei tisztázására a másik is jogosult, tehát csak
azután szabad belekezdeni a
megoldás-ötletek emlegetésébe, gyűjtésébe,
ha mindkét fél megelégedéssel
nyilatkozik a felsorakoztatott
igényei kapcsán: "igen, ezeket a
szempontokat szeretném képviselni a
mindkettőnknek megfelelő megoldás
keresésekor".
A
felmerült megolás-ölteteket se
minősítgessük, mert ezzel
potenciális megoldás-kombinációkat
veszíthetünk. Az ötletek
realitás-vizsgálatát halasszuk az
ötlegyűjtés befejezése utánra.
Az
elvi megállapodásra készítsünk megvalósítási
tervet.
- mi a
megállapodás lényege,
- kinek milyen
teendői vannak,
- milyen
határidőkben állapodtunk meg,
- van-e
próbaidő,
- milyen
lehetőség(ek) lesz(nek) korrigálni a
megállapodást, ha erre szükség van?
- mikor és
hogyan lehet ellenőrizni, hogy mindkét
félnek teljesültek-e az elvárásai
(igényei) a megtalált megoldással
kapcsolatban.
Készítsünk legalább emlékeztetőt
a fontosabb megállapodás(ok)ról.
Általában nagyon hasznos
-a felek biztonságérzete szempontjából-, ha
- követjük
a mediációs eljárásban alkalmazandó
alapelveket és az eljárás
menetét,
- sőt még
jobb, ha ezekben előre (még mielőtt
belekezdünk a vitába) átbeszéljük
és megállapodunk a vita
játékszabályaiban, vagyis a
megoldáskeresés alapelveiben és
folyamatában).
Fontos belegondolni: a
gyerekeket háromféle ok is kényszeríti, hogy
ragaszkodjanak a szüleik szeretetéhez, jóindulatú
gondoskodásához. A szülőktől függ ugyanis a
gyerekek összes fizikai-, egy sereg lelki-,
és számos intellektuális (szellemi) szükségletük teljesülése! A szülők
veszekedései ezért többszörös halálfélelemmel is
eltölthetik a gyereke(ke)t, hiszen veszélyben
érezhetik a létfontosságú szükségleteiket, sőt önvád
is gyötörheti őket a szüleik konfliktusa miatt!
Ezért az ő fizikai- lelki és intellektuális
biztonságuk szempontjából KIMONDHATATLANUL
FONTOS, hogy a szülők
nézeteltérésekor ne kelljen tartaniok a
létfontosságú szükségleteik elvesztésétől,
a szüleik iránti szeretet-kapcsolat károsodásától, és a
szüleik konfliktusa miatti önmarcangolástól.
Ha úgy néz ki, hogy a szakadás a szülők egymásközti kapcsolatában
elkerülhetetlen, tudatosítsuk magunkban, hogy a
gyerekeknek mindkét szülő szeretetére és
megbecsülésére létfontosságú szüksége van!

A következő szempontok
javasolhatók:
- A szülők
mindenképpen oldják meg, hogy a gyerek(ek)
előtt ne történjenek kontrollálatlan
(elfajuló) viták-, veszekedések! Ha
összetűzésre is számítani lehet, kényes
témákkal olyan helyen- vagy időben
'kísérletezzünk', amikor a gyerek(ek)
nincsenek jelen!
A másik szülő felé
érzett dühünket ne a gyerekek felé
közvetítsük, és még véletlenül se
rajtuk vezessük le.
Pláne ne használjuk a
gyerekeket fegyverként az akaratunk
keresztülvitelére, eszközként a
sérelmeink törlesztésére (pl.
gyerektartás vagy egyéb gondoskodás megvonása
a gyerektől, ha vita van pl. a
gyerekláthatásban). Általános alapelv, hogy a gyerek(ek)
alapvetően fontos érdekei
nem sérülhetnek a szülők vitája miatt!
Ne
minősítgessük a másik szülőt a
gyerek(ek) előtt, mivel ezzel óhatatlanul
rájuk kényszerítjük a saját értékelési
szempontjaikat. Ezt úgy lehet elkerülni, hogy a
saját érzéseinkről beszélünk-, és a
saját szükségleteink teljesületlenségét
magyarázzuk el a gyerekeknek, ha mégis
fontos beszélni a szülők közötti
nézeteltérésről. Ha -a gyermek életkorát
figyelembevéve- mégis úgy döntünk, hogy
megosztjuk a gyermekkel a -másik szülővel
kapcsolatos- problémánkat, vegyük figyelembe, nem
várhatjuk el tőle, hogy:
- teljes mértékben képes
legyen együttérezni velünk,
- hiánytalanul azonosuljon
a mi szempontjainkkal, a másik
szülő felé támasztott
elvárásainkkal, hiszen neki egészen
más igényekre épülő kapcsolata van a
szüleivel, mint a szülők kapcsolata
egymással,
- hogy állást
foglaljon egyik vagy a másik szülő
állítása(i)-, követelése(i) mellett,
- pláne, hogy -a mi
elvárásaink teljesületlensége miatt-
szembeforduljon a másik szülőjével!
Semmiképp
ne használjuk fel a gyerekeket az egymás
iránti elégedetlenségünk közvetítésére,
üzengetésre sem!
A
gyerekek így is megérzik a szüleik egymás
iránti neheztelését. Ezért tartós
nézeteltérés esetén jobb megnyugtatni
őket, hogy az édesapja és az
édesanyja közti nézeteltérés
- nem az ő
viselkedésükből ered,
- és az ő
(fizikai vagy lelki) biztonságukat
nem fogja befolyásolni. (A
nézeteltérés részleteit nem kell
apróra feltárni.)
Semmiképp ne
nehezítsük, hogy a gyerek(ek) szerethessék a
másik (esetleg külön élő) szülőt is!
Biztosítsuk a
gyerekeket arról, hogy az (esetleges) válással
sem szűnik meg az a biztonságuk, hogy mindkét
szülőhöz ragaszkodhatnak.
Összefoglalva: kíméljük meg
a gyerekeinket attól, hogy villámhárító-,
pszichológus-, mediátor-, bíró-, fegyver-,
zsaroló eszköz-, harcos-, vagy végrehajtó
szerepet várunk tőle.
A bíróságok és egyéb
hivatalok dolga egyebek között az, hogy egy
követelésről eldöntsék: jogos-e? Ha igen, kényszerítő
határozatot- vagy ítéletet
hozhatnak, amely mindkét félre kötelező. Ha
a kényszerített fél ekkor sem működik együtt, a
határozatra- vagy ítéletre végrehajtás kérhető.
Hivatalok, amelyekhez (kényszerítési) kérelemmel
lehet fordulni:
- Rendőrség:
lopás-, csalás-, károkozás-, vagy a már megítélt-, de nem
fizetett gyermektartás esetében,
Jegyző-, Jegyzői
Titkárság (Polgármesteri
Hivatalokban): birtokháborítási ügyek: pl. ha
valaki a saját tulajdonát -másvalaki miatt-
nem-, vagy csak korlátozottan tudja használni,
Járási Hivatal Gyámügyi
Osztály: szülői felügyelet-, és
más gyámság alá tartozó gyerekek-,
személyek jogainak intézése
Bíróság: pl.:
- házasság
felbontása, ennek kapcsán:
gyermekelhelyezés, gyerektartás,
lakhatás elrendezése,
- vagyonmegosztás
(a házasság felbontásától külön
perben, vagy külön keresettel kell
kérni),
- kártérítési
követelések,
- stb.
Közjegyző: https://hu.wikipedia.org/wiki/Közjegyző pl. hagyatéki
eljárások, magán-okiratokat közokirattá
hitelesíte, stb. (Minden közjegyző előtt
-közokiratként hitelesített- megállapodás -a későbbiekben (pl. be
nem tartás esetén)- már közvetlenül
(bírósági eljárás nélkül) is
végrehajtható.
Végrehajtó: A végrehajtás egyfajta
jogi szankció, melynek során állami
eszközökkel kényszerítik ki a jogkövető
magatartást. Bíróság- vagy más hivatal
ítéletének-, határozatának-, vagy
közokiratban foglaltak végrehajtását
intézik.
- Családsegítő
szolgálat: Az illetékességi
területen élő szociális és mentálhigiénés
problémák miatt veszélyeztetett illetve
krízishelyzetbe került személyek, családok
segítése, életvezetési képességük
megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok
feltárása, a veszélyhelyzetek kialakulásának
megelőzése, valamint a krízishelyzet
megszűntetésének elősegítése.
Gyerekjóléti szolgálat:
a működési területén élő gyermekek testi,
értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének,
jólétének a családban történő
nevelésének elősegítése,
veszélyeztetettség megelőzése, valamint a
gyermek családjából történő kiemelésének
megelőzése
Betegjogi képviselő:
A betegjogi képviselő a betegek - az
egészségügyi törvényben meghatározott -
jogainak védelmét látja el, valamint feladata
az is, hogy segítse őket jogaik
megismerésében és érvényesítésében.
- segíti a
beteget az egészségügyi
dokumentációhoz való hozzájutásban,
azzal kapcsolatos megjegyzések,
kérdések megfogalmazásában,
- segít a
betegnek panasza megfogalmazásában,
kezdeményezheti annak kivizsgálását,
- a beteg
írásbeli meghatalmazása alapján
panaszt tehet az egészségügyi
szolgáltató vezetőjénél,
fenntartójánál, illetve - a beteg
gyógykezelésével összefüggő
ügyekben - eljár az arra illetékes
hatóságnál és képviseli a beteget,
- rendszeresen
tájékoztatja az egészségügyi
dolgozókat a betegjogokra vonatkozó
szabályokról, azok változásáról,
illetve a betegjogok
érvényesüléséről az egészségügyi
szolgáltatónál.
Terápiák:
- Egyéni
pszichoterápia: Célja, hogy a
terápiát igénybevevő személy minél
alaposabban tudatosíthassa a saját
-nagyobb horderejű- döntéseinek
indítékait, és így megalapozottabb
döntéseket tudjon hozni.
- Család-terápia
esetén a saját indítékaink
tisztábban látása hozzásegít ahhoz,
hogy a család tagjai együttműködve-,
módszeresen és fokozatosan
felszámolják az egymás közötti
együttműködési nehézségeiket. Segít
tudatosítani és módosítani pl. azokat
a hibás kommunikációs- és
viselkedésmódokat is, amelyek a
kapcsolatban a gondokat okozzák... Ld.
pl.
http://szivarvanyvirag.hu/csaladterapia-es-parterapia/
|
Fejér György |
 |
|
Utolsó frissítés: 2019.12.02 |
|
|
|