|
|
A mediáció
szó a feltáratlan együttműködési
lehetőségek módszeres felkutatását jelenti
a kapcsolatban, egy -erre szakosodott-, semleges 'mediátor'
bevonásával. Oldódnak tehát az ellentétek és a feszültségek, hiszen
nem bűnbakot keresünk, hanem olyan lehetőségeket, amelyekkel mindkét fél jól jár,
és ezekből részletes egyezséget dolgozunk ki. A mediátor a témákba-,
ötletekbe-, és a döntésbe természetesen nem szól bele.
Ez a
módszer a legnagyobb esélyt biztosítja az egyéni
szempontokat kölcsönösen figyelembevevő-, közösen kidolgozott
megállapodásokhoz:
- kikerüli a meddő vitákat,
- megelőzi a megalázásokat,
- lehetővé teszi a nehézségek kölcsönös
megértését,
- és lépésről lépésre vezeti a legjobb megoldás
felkutatását.
Lehetséges témái: családi-,
iskolai-, munkahelyi-, társasházi kapcsolatokban előforduló esetek.
Az ilyen segített megbeszélés
pártatlanul-, diszkréten-, a tisztelet megtartásával-,
és titkos kezeléssel történik.
Egyes helyzetekben előrelépést
jelenthet az is, ha az érdeklődő először egymaga jön el egy
konzultációra, amelyen alaposan átgondoljuk: mit is lehetne kezdeni
egy-egy -régóta fennálló- nézeteltéréssel.
Egy adott érdek-vitában álló felek közötti
nézeteltérés békés rendezésének
segítése az együttműködési lehetőségek felkutatásával, a törvényben
meghatározott eljárás keretein belül.
Olyan megállapodás(ok) kidolgozása a felek
között, amely(ek) mindkét fél
igényeit és
szükségleteit kielégíti(k), tehát mindkét
félnek előnyös(ek), vagy megfelel(nek). Az eljárás
végeredményét (tehát csak magát a megállapodást)
a Közvetítői törvény írásbeliséghez köti,
amelyet a vitában érdekelt felek mindegyikének aláírásával
kell jóváhagynia. Írásbeliség és aláírások
nélkül az egyezség -hatóságok előtt- nem
érvényesíthető.
- a vitában érdekelt
felek,
- az eljárást vezető
személy(ek) a mediátor(ok), vagy másnéven
közvetítő(k) -harmadik személyként- semleges-,
pártatlan segítséget
nyújt(anak) a megállapodás létrejötte és
kidolgozása érdekében,
- esetlegesen meghívott
szakértő(k) pl. ügyvéd(ek),
aki(k) közreműködésében a felek megegyeztek,
- esetlegesen meghívott egyéb
közreműködő(k), akik egyéb
információkkal segíthetik a megegyezés
folyamatát, és aki(k) közreműködésében a
felek megegyeztek.
- Az eljáráson felvetődhet bármilyen
téma, amelynek:
- megoldatlansága a
felek kapcsolatában feszültséget okoz,
- érdek-vitában merült fel,
- amely témát mindkét
(mindahány) érdekelt fél
témaként elfogad.
- A felvetődő témák
száma
- nincs
korlátozva, és
- minden felvetett téma
külön-külön megegyezési
esélyt kell hogy kapjon.
- például
- családi kapcsolat(ok)
helyreállítása esetén:
- pénz
beosztása,
- zavaró
szokások,
- zavaró
megnyilvánulások vita közben,
- munka- és
felelősség-megosztás,
- gyermeknevelési irányelvek,
- szülői
nézeteltérések kezelése a gyermek(ek) előtt,
- kamaszokkal:
- baráti társaság,
- káros szenvedélyek,
- tanulás.
- Életközösség
megszakítása kapcsán:
- lakhatóság,
- vagyonmegosztás,
- gyermekelhelyezés,
- gyermekkel való
kapcsolattartás,
- tartásdíj,
- nevelési irányelvek,
- ld. szülői
nézeteltérések kezelése a gyermek(ek) előtt,
- Iskolai
konfliktusok kapcsán:
- gyerekek
közti viták,
- tanár és
diák közti feszültségek,
- Társasházi
viták esetén:
- közös
költség elmaradás,
- közös
tulajdon használata,
- tulajdonos(ok)
sérelme a közös képviselő
felé.
- Összes idő:
témánként átlagosan 2-5 óra. Pl. 3 téma
esetén az egész eljárás időigénye 6-15 óra
között várható.
Mediációs
ülések száma: több téma esetén az
egész eljárás -értelemszerűen- több
ülésben zajlik, amíg az összes
megegyezett témák mind lezárásra nem
kerülnek.
Mediációs
ülések időtartama: Megegyezés szerint,
figyelembevéve a felek és a mediátor igényeit-, lehetőségeit.
Általában 5 óránál több idő nagyon fárasztó, 2 óránál rövidebb
időtartam pedig nem
hatékony.
Ülések
közötti idő: A következő ülés
időpontját -a felek igényeit figyelembevéve-, 1-14 nap között
ütemezzük. A témához tartozó intéznivalók (pl. ügyvédi tanácsadás)
esetén több is lehet.
Az eljárásra
engedélyezett maximális idő:
megállapodás szerint, vagy ennek hiányában -a
nyilatkozat aláírásának napjától
számított- 4 hónap (ld. a Közvetítésről szóló törvény-t.)
A részvétel
minden résztvevő számára önkéntes.
A megállapodás(oka)t kikényszeríteni nem lehet. Az
eljárásból való kilépés lehetőségei:
- A 'normál'
mediációs eljárásból az eljárás
bármelyik szakaszában-,
- a 'kötelező'
mediációs eljárásból pedig az 'első közvetítői
megbeszélés' szakaszának lezárása
után lehet -bármelyik félnek-
kilépni. (Egy mediációs eljárás csak akkor
'kötelező', ha az eljárást valamelyik hivatal
pl. Gyámhivatal azt 'kötelező' minősítéssel
kezdeményezte.)
A feleket megilleti
a titkos kezelés joga, vagyis
hogy az eljárás (valamint annak részletei) titkosan
legyenek kezelve. Arra is lehetőséget kapnak a felek,
hogy megállapodhatnak a mediátorral: milyen részleteket tárhat fel a
mediátor, és melyeket tartson titokban a másik
(többi) fél előtt.
Az első közvetítői megbeszélésen és a megállapodás megkötésekor és
aláírásakor a feleknek személyesen-, együttesen meg
kell jelenniük. A többi megbeszélésen
pedig meghatalmazott képviselővel
képviseltethetik magukat, ha
ebben megegyeznek.
Minden vitában álló félnek egyenlő
esélyt kell biztosítani az álláspontjai-, érdekei
képviseletére.
- Az eljárás alapelveinek
és szabályainak minden
érdekelt fél számára- nyiltnak-, átláthatónak
kell lennie. Ezért az eljárás csak akkor
kezdhető el, ha az eljárást mindegyik fél
jól ismeri és elfogadja.
A mediációban alkalmazott módszereknek is -minkét fél által-
elfogadottnak kell lennie.
A rögzítendő problémáknak-, részeredményeknek és a végső
megállapodás(ok)nak olyan
megfogalmazást kell találni, amelyet mindkét
fél elfogad.
Ahhoz, hogy a felek a
megegyezési folyamatban képviselni tudják a saját
értékrendjüket és
problémáikat,
a legfontosabb lélektani feltétel a
kritizálás-mentes légkör-, a mindenféle
megalázás-, lejáratás-, megszégyenítés-,
vagyis a fizikai- és lélektani
fenyegetések teljes mellőzése! (Ld. még:
Egyességgel összeférhetetlen célok és
megnyilvánulások) Ennek a légkörnek a biztosítására való az
eljárásban:
A magatartási szabályok egyszerűek, de fontosak:
- Nem vágunk a másik szavába, hanem végighallgatjuk,
- nem hibát- és hibást keresünk, hanem
megoldást,
- nem
kritizáljuk egymást, hanem a saját problémánkat fejtkük
ki,
- nem emeljük fel a hangunkat, hanem
érthetőségre törekszünk,
- nem rohanunk ki, hanem úgy hagyjuk el a
helyiséget, ha szünetet kérünk,
- nem a múlt sérelmeire koncentrálunk, hanem a
jövőre (hogyan legyen (ezentúl).
A mediátor többféle
módszerrel segítheti a felek közti párbeszédet,
azért, hogy a párbeszéd együttműködő
maradhasson, és a megegyezés felé
haladjon. A mediátor közremúködése történhet közvetlen
próbálkozással, vagy javaslatba fogalmazva.
Mindkét kezdeményezés vonatkozhat:
az eljárás
alapelveinek figyelembevételére,
az eljárás menetében való továbblépésre,
vagy az
alábbi módszerek valamelyikének
alkalmazására.
A mediátor kezdeményezését csak
akkor szabad alkalmazni, ha egyik fél sem tiltakozik
ellene, tehát mindkét fél elfogadta. A felek is
kérhetik -ugyanilyen kölcsönösen önkéntes
alapon- bármelyik módszer alkalmazását.
- Nyitott kérdés: olyan
kérdés, amely nem korlátozza a válaszadás
tartalmát.
Tisztázás:
olyan kérdés vagy kérés, amellyel
bizonytalanul értelmezhető megnyilvánulásokat
egyértelműsítünk. Irányulhat: információra,
okfejtésre-, állításra,
problémára, ötletre-,
javaslatra-, kapcsolat állapotára
és szándékra mind a vitában
szereplő témával-, mind pedig
a vita folyamatával
kapcsolatban.
- Tisztázó
kérdés: Olyan
eldöntendő kérdés, amelynek során -
megfogalmazással vagy átfogalmazással-
ellenőrizzük: jól
érzékeltük-e-, vagy helyesen
értettük-e a másik
megnyilvánulását.
- Tisztázás
kérése: Megkérjük a
másikat, hogy a saját szavaival
fogalmazza meg mindazt, amit a mi
problémánkból vagy véleményünkből
megértett.
Aktív
figyelem:
a beszélő által közölt- ill. a
nem verbális megnyilvánulásainak
visszaadása a saját szavainkkal egészen addig,
amíg a megfogalmazás már tökéletesen megfelel
az ő szándékának. Így a másik visszajelzést kap,
hol tartunk a problémája-, véleménye
megértésében, és ha szükséges,
helyesbítheti-, kiegészítheti azt. (A
logikai megértés persze nem feltétlenül jelent
elfogadást, vagy egyetértést.) Az aktív
figyelem mélyrehatóan segítet
feltárni- és megérteni az adott problémát, és oldja a mesélő esetleges
frusztrációját-, idegességét, pláne, ha
eddig ritkán tapasztalt törekvést a
véleménye alapos megértésére.
Verbalizálás:
azokat a jelzéseket, amelyek nem
nem szavakban történnek, szavakba foglaljuk,
ha a kommunikáció szempontjából lényeges jelentést hordoznak. Pl.
fenyegetések,
kényszerítések.
Az 'üzenet' küldője így át tudja gondolni, valóban a visszahallott
jelentést szánta-e a másik felé. Fő célja a burkolt üzenetek (pl.
fenyegetések-, kényszerítések) legalizálása, esetleg a jogtalan
kényszerítések kiszűrése.
Emlékeztetés: az eljárás menetének-, vagy valamelyik
alapelvének felidézése, ha valamelyik fél
lényegesen eltér a megbeszélésre elfogadott
együttműködési megállapodástól.
Mediátor által
kontrollált párbeszéd: A felek a
mondanivalójukat a mediátor felé fordulva-,
neki fogalmazzák meg, és a mediátor -objektíven- átfogalmazza azokat.
Amikor a küldő fél jóváhagyta a megfogalmazást, a mediátor a másik fél felé
fordulva közvetíti azt. A másik félnek csak a mediátor által közvetített üzenetre szabad
reagálnia.
Mediátorral négyszemközti
párbeszéd:
ha bármelyik félnek segítségre van
szüksége, hogy objektíven és tömören
megfogalmazza a problémáját, de a részleteket nem szeretné
feltárni a másik fél előtt, ezt a mondanivalót van lehetőség -néhány percben-
amediátorral négyszemközt is megbeszélni.
Közvetítés mediátor által:
az egyik fél a problémáját -négyszemközt- megbeszéli a
mediátorral. A mediátor javaslatot tesz az objektív
megfogalmazásra, és amikor a küldő fél a tartalmat is-, és a
megfogalmazást is jóvá hagyta, a mediátor -szintén
négyszemközt- közvetíti azt a másik fél felé..
Ötletgyűjtés: minél több ötletre
lesz szükség ahhoz, hogy az
'ötletmorzsákat' kreatív- és gyakorlatias
induló-ötletté lehessen fejleszteni. A
feleknek -ebben a szakaszban- minél
több ötletmorzsát kell összegyűjteniök
egyénileg írásban, amelyekből aztán együtt alakítják ki a komplett
ötlet-verziókat, és végül kiválasztják a legesélyesebb alap-ötletet.
Összegzés: a vita eddig elért
eredményeinek áttekintése. (Ld.
eljárás szakaszai.)
Rögzítés: Az összefoglalások-, és a későbbi
visszaidézés könnyítésére -témánként- feljegyzésre kerülnek a felvetődő problémák, okfejtések, igények, megoldási ötletek és
megvalósítási javaslatok.
Mediátori
megoldás-javaslatok: A mediátor -az ötletgyűjtés időszakában, az ötlet-morzsák
szaporítása céljából- megoldás-ötleteket
adhat. A mediátor által kigondolt javaslatok anozban azt a
veszélyt hordozzák magukban, hogy ezt
valamelyik fél 'pártosnak' fogja érzékelni,
ezért a mediátor -a saját
kezdeményezéséből- nem adhat
megoldás-ötleteket (sem) az eljárás
folyamán, csak ha azt mindkét (mindahány) fél a
nyilatkozatában előre kérte.
Elnapolás: a közös
tárgyalás átmeneti felfüggesztése (pl.
átgondolás céljából), a folytatás
időpontjának (vagy határidejének)
megbeszélésével.
- Tipikus feladataim:
- ismertetem az
eljárás alapelveit, szakaszait,
együttműködési szabályait,
költségeit,
- figyelem-, és
javaslatokkal kezdeményezem
az eljárás szakaszainak és
alapelveinek betartását,
- segítek
az
érzelmek-, a
szükségletek-,
az
igények-, és az
esetleges javaslatok
objektív-, tökéletesen érthető és
együttérezhető tisztázásában,
megfogalmazásában,
- koordinálom a
felek együttműködését,
ügyelve az egyéni szabadságokra, és
az egyenlő esélyekre
az érzelmek-, szükségletek-,
személyes értékrendek-, valamint a
végső döntés(ek) meghozatala
tekintetében,
- az eljárás során
többször is összegzem a megbeszélteket-,
illetve a fennmaradó
megbeszélnivalókat,
- adminisztrálom
a felmerült igényeket, ötleteket,
javaslatokat, valamint a végső megállapodás(ok) megszerkesztését,
- a lényegi iratokat 10
évig megőrzöm,
- 'kötelező'
mediáció esetén pedig kezelem
és küldöm a szükséges
iratokat az eljárást
kezdeményező hivatal felé.
Titoktartás biztosítása
érdekében:
- a szóbekerült adatokat
és tényeket titkosan
kezelem,
- csak az ügyhöz
hozzátartozó tényeket ismertetem,
- igény esetén a felek
külön-külön is megállapodást
köthetnek velem: milyen adatokat-,
részleteket szeretnének a másik fél
előtt is titokban tartani,
- bármelyik fél négyszemközti
párbeszédet is folytathat velem,
- van lehetőség
mediátor általi
közvetítésre is a két fél között.
Egyenlő esélyek biztosítása
(pártatlanság) érdekében:
- Összeférhetetlenség
vagy elfogultságom
esetén az eljárást nem kezdem
el, vagy nem folytatom.
- Ha felismerem, hogy
valamelyik téma-felvetés-,
vagy körvonalazódó
megállapodás -részben vagy
egészben- ellentmondásba
került valamelyik törvénnyel,
erre felhívom a figyelmet, egy
nyilvánvalóan törvénysértő
megállapodás aláírását pedig
kénytelen vagyok megtagadni. (Ld. felkészülés az
eljárásra)
- Az eljárás rövidítése érdekében -ha
mindkét fél igényli- segítek felkutatni vagy felidézni a
vonatkozó törvényeket, de -hogy kinek a véleménye áll
közelebb a törvényhez, ebben állást
nem foglalhatok.
- Ugyanazt a
tájékoztatást nyújtom
mindkét (mindahány) érdekelt félnek.
- Semmiképpen
sem befolyásolom a vita tartalmát:
sem a vita alakulását, sem a
végeredményt.
- A felmerülő
részletekkel (témákkal-,
szempontokkal-, szükségletekkel-,
igényekkel-, érzésekkel-, megoldási
ötletekkel-, az ötletek közötti
választással-, vagy azok
kombinálásával) kapcsolatban:
- nem
ítélek el, nem
minősítek, nem
zárok ki, fontossági
sorrendet nem határozok meg,
- javaslatokat sem
teszek, kivéve, ha megoldás-javaslatról van szó,
és ezt előzőleg -a mediációs nyilatkozatban- mindkét
fél kérte.
- Ha az eljáráson az együttműködés
-a megállapodotthoz képest-
oly mértékbn
el-lehetetlenül,
hogy ez akadályozná bármelyik
felet a szükségletei és igényei
képviseletében, az
esélyegyenlőség felborulására
felhívom a figyelmet, ha pedig az
együttműködést nem sikerül
visszaállítani, a témát lezárom.
- Ugyanez áll fenn, ha
valamelyik fél az eljárás olyan mértékű
megcsonkítását szorgalmazza, amely
veszélybe sodorná az
esélyegyenlőséget.
- Bármelyik
fél:
- elnapolást
kérhet, (hogy pl.
hogy alaposan informálódhasson),
- tisztázást kérhet
a mediációs eljárás
részleteire vonatkozóan,
- számára
szükséges mértékű időt-,
lehetőséget-, mediátori
segítséget kérhet:
- a
saját álláspontja:
aggályai-, a keresett
megoldással szemben
támasztott szempontjai-,
szükségletei-, igényei
előadására-,
tisztázására és
manipuláció-mentes megfogalmazására,
- a
másik fél szempontjainak
tisztázására
és manipuláció-mentes
megfogalmazására,
- az
érdekképviseleti
esélyét biztosító
együttműködés
visszaállítására,
- lehetőséget
kap eldönteni:
- a saját
szempontjainak
(igényeinek) fontosságát,
- a másik
fél szempontjai közül
melyeket fogadja el,
és melyeket nem,
- tetszőleges
számú ötletet
sorakoztathat fel a
lehetséges megoldások
tekintetében,
- egyenrangúan
részt vehet a másik
féllel:
- a megoldás-ötletek
összekombinálásában,
a megoldás(ok) végső
eldöntésében,
- a
körvonalazódó elvi megoldás
részleteinek
kidolgozásában,
- kölcsönösen
elfogadható megoldás
hijján
igény-csökkentést kérhet a
másiktól, vagy ugyanezt
felajánlhatja az egyezség
létrejötte érdekében (kompromisszum).
Egy téma akkor
tekintendő lezártnak, ha:
- Megszületett a
-részleteiben is kidolgozott- írásbeli megállapodás,
Valamelyik
(vagy mindkét) fél - a még nem
létező- vagy (hiányos) rész-megállapodás
ellenére is- kéri a téma lezárását,
A mediátor
kezdeményezi a téma lezárását, mert
- nem tudja
garantálni a
mediációs alapelvek sértetlenségét,
vagy
- a -felek által
elfogadott- megállapodás
valamilyen jogszabály- vagy
hatósági határozat megsértésére
vezetne, vagy veszélyeztetné mások
személyét vagy vagyonát. (Ld. PTK: A megbízási szerződés-re vonatkozó rész, 6:273.
§ (3).
Maga a mediációs eljárás
pedig akkor tekintendő lezártnak, ha:
- mindegyik téma lezárásra
került, vagy
az eljárás
kifut a megállapodott-, ill. -megállapodás
hijján- a törvényben meghatározott időből, a
felek pedig nem hosszabbították meg ezt az
-eljárásra maximalizált- időt.
- A mediációs
eljárás alapelveinek- és menetének ismerete
nagymértékben segíti a hatékony együttműködést
az eljáráson. (Azért ismertettem részletesen
az eljárást, hogy lehetővé tegyem a
felkészülést.)
Ha a mediációt
(várhatóan) bírósági- vagy egyéb hatósági
eljárás követi, ahol a
születő megállapodást jóváhagyják / beépítik majd a hatósági eljárásba,
érdemes -a mediáció előtt-
átgondolni a következőket:
- milyen témákban-,
és ezeken belül milyen
részletkérdésekben kell(ene)
dűlőre jutni,
- az adott témák
mind biztosan
elrendezhetők-e -elvileg- mediációs eljárás
keretén belül,
- milyen
szükségleteket-, igényeket
érdemes felvonultatni az egyes témák
tárgyalása során,
- milyen
megoldás-alternatívák törvénytelenek-,
esetleg hátrányosak
jogilag, amelyeket kerülni kell,
- milyen megoldási
alternatívákat tudna Ön
elfogadni, és melyeket semmiképp?
- A felek -miután
megállapodtak a mediátor személyében-, külön-külön
-írásban vagy e-mailben- felkérik
a mediátort az eljárás
lefolytatására. A felkérést -az írásbeli mediációs
nyilatkozattal- az első közvetítői megbeszélésen is meg lehet tenni. Ebben a nyilatkozatban
rögzítjük a mediátori felkérés egyéb
részleteit is:
- költségek, díjak,
beleértve az elállás és
megszüntetés eseteit,
- előlegezés és megfizetés
módja,
- felek közötti elosztásának
aránya,
- titoktartási
kötelezettség,
- képviselet,
- meghívott egyéb
szereplő(k),
- azok a kerülendő
kommunikációs megnyilvánulások,
amelyek egymást idegesítik-, az
egyenlő esélyeket csorbíthatják, ill.
a megállapodás kidolgozását
nehezíthetik.
- Ennek a nyilatkozatnak -a
felek- és a mediátor által történő- aláírásával
a közvetítői eljárás megindul.
a bírósági vagy az egyéb hatósági
döntésekkel szemben:
- A mediációs eljárás
során olyan szükségleteket-, igényeket és
szempontokat is be lehet építeni a megállapodásba, amelyek a
bírósági- vagy más hatósági eljárások
során szóba sem jöhetnek. Így a felek
igényeihez legjobban alkalmazkodó megoldás
megkeresésére és legalizálására van
lehetőség. Ebből kifolyólag:
- a felek -a mediációs
eljárás során- általában tisztábban
kezdik látni a konfliktusuk lényegét,
(pl. kinek milyen szükséglete-, igénye
lehetetlenült el, és miért), ezáltal
maguk is célszerűbben tudják majd
kezelni a hasonló sérelmeiket,
- a mediációval
született megállapodásokat utólag ritkán sérelmezi
valamelyik fél. (Ezért is 'szeretik
beépíteni' az ilyen megállapodásokat
a bíróságok és egyéb hatóságok az
ítéleteikbe,
mert amiben a felek már megegyeztek,
azzal már nincs több 'macera'…).
Lényegesen hamarabb
(akár egyetlen megbeszélésen is) el
lehet jutni a végeredményhez.
A mediációs eljárások
általában olcsóbbak a
bírósági illetékeknél.
A bírósági
/ hatósági ítéletek /
határozatok viszont úgy kötelezőek,
ahogy meghozták őket, természetesen a
kezdeményező félre nézve is. Gyakrak
előfordul, hogy a bírósági / hatósági
döntés nem-, vagy nem minden tekinteben felel
meg a kezdeményező félnek (felperesnek) sem,
még ritkábban a másik (alperes) félnek.
A bírósági eljárások
nyitottak. Ez azt jelenti, hogy bárki
-hallgatóként is- 'beülhet' akár egy
vagyonmegosztási perre is, amelyen rengeteg
magán-információ (pl. kereseti-, vagyoni
adatok) elhangoznak. Bár a bírósági eljárás
során is kérhető zárt tárgyalás, ezt
azonban csak nagyon indokolt esetben szokták
engedélyezni. Ezzel szemben a mediációs
eljáráson csak az a személy vehet részt,
akiben a felek megegyeztek.
A (tisztán) bírósági
döntés esetén számolni kell az esetlegesen
visszamaradó sérelmekkel is, hiszen a
bírósági ítéletek döntéseit egy bíró
hozza, nem maguk az érdekelt felek.
Következésképpen -mégha jogos
kényszerítésről van is szó-, esetleg a
kényszerített fél a szabadsága
csorbításaként élheti meg az ítéletet.
A mediációs eljárás
korlátozás nélkül ismételhető-,
ill. a korábbi megállapodás(ok) később kiegészíthető(k),
módosítható(k).
- A mediációs eljárások megegyezéseivel be
kell tartani a törvényes lehetőségeket és kereteket. (Ld. jogi tudnivalók részt.)
A bírósági eljárás
legfontosabb alapelveit is törvényileg szabályozzák. (Ld. jogi tudnivalók részt.) Ez néha megalapozhat egy
olyan aggályt, hogy a mediációs eljárások
közül nem mindegyik teljesen pártatlan. Ezért
nagyon célszerű, ha a pártatlanságra maguk a felek is odafigyelnek.
Ha a vitában álló felek
valamelyike nem szeretne részt venni egy ilyen
eljáráson, akkor a kezdeményező
félnek le kell mondania,
hogy segítséget kapjon
-hivatalos eljárás keretén belül- egy
megegyezés kimunkálásához. Ez tipikusan akkor fordul
elő, amikor a húzódozó fél számára (már) nem kívánatos a kapcsolat
-megegyezéses alapon való- fenntartása, vagy már egyáltalán nem
szeretné fenntartani a kapcsolatot. (A mediáció felvetése tehát
jó lehetőség a másik megegyezési hajlandósága kipróbálására. Ugyanis a másik sejtheti, hogy a szokásos
burkolt fenyegetéseire és
manipulációira ez esetben nem számíthat...) A mediáció
megtagadása után a
kezdeményező fél tehát nyugodt lelkiismerettel
kényszerítő hatósághoz fordulhat.
Ha valamelyik fél tartósan zaklatott
(pl. válás után), akkor előfordulhat, hogy -még mediátori
segítséggel- sem képes felismerni, milyen (reális)
igényt támasszon, ami (valóban) megoldaná a problémáját,
esetleg nem képes átgondolni a másik szempontjait sem.
Ilyenkor vagy várni kell néhány hetet, vagy az illetékes
kényszerítő hatóság segít.
Az állítások
bizonyítása olykor csak korlátozottan
lehetséges, és a bizonyítások is csak
egymás felé van értelme: a mediátor nem
döntheti el, kinek van 'igaza' pl. egy-egy
előzményt feltáró állításnál. Ilyenkor vagy bizonyítást mellőzve
próbálnak megegyezni, vagy -ha ez mindenképpen szükséges- (pl.
kártérítési igény megjelenésekor) az illetékes
kényszerítő hatóság vizsgálódhat, és hozhat döntést.
Ha egyezség
születik, az sem kötelező (tehát nem kérhető rá végrehajtás),
mindaddig amíg
bíróság-, vagy az illetékes
kényszerítő hatóság jóvá nem hagyta.
Maga
a megegyezés sem mindig egyenrangú-,
tehát nem feltétlenül igazságosan
osztja el az előnyöket és az
erőfeszítéseket. Ha pl. valamelyik
felet tartósan
kiszolgáltatott helyzetbe kényszerítik,
akkor elképzelhető, hogy a mediációs
eljáráson 'a lapok már előre le vannak
osztva', vagyis az eleve egyenlőtlen esélyekkel
induló fél egy újabb burkolt
fenyegetésnek lehet
kitéve, bár 'megegyezés látszata' van a
dolognak. Vegye észre a mediátor, hogy az
egyik fél jelentős hátrányban van a
saját érdekei képviseletében (ld.
manipuláció), és nagyon figyeljen mindkettejük-, de leginkább a
kiszolgáltatottabb fél
nonverbális jelzéseire, amelyek a -felvállalni
nem mert- (lelki)
szükségletről-,
igényről árulkodhatnak. A
négyszemközti megbeszélés segít ezek tisztázásában, és hogy
érdemes-e folytatni az egyezkedési erőfeszítéseket.
A végeredményként
kimunkált megállapodás igazságossága
nagymértékben múlik azon is, hogy pártatlanul vezetik-e az
eljárást. Ha a mediátor nem
teljesen pártatlan (pl. elég egy
rosszalló megjegyzés valamelyik fél
hozzáállására-,
érzésére-,
igényére-,
szükségletére), a 'kritizált' fél
elveszítheti a reményét, hogy az ő
szempontjai is megérthetők-, méltányolhatók
lennének, ha alkalmat kapna a
végiggondolásukra, és a kifejtésükre. Több
olyan mediációs eljárásról hallottam,
amelyik rossz szájízzel végződött a
mediátor (nem is palástolt) pártossága miatt.
Ennek az a vége, hogy valamelyik fél
nem érzi sajátjának a megállapodást, sőt az ilyen 'egyezség' konzerválhatja a korábbi
problémákat-, és nem kifelé-, hanem befelé
viszi a kapcsolatot a kölcsönös
elégedetlenségbe-, és a mindennapi
feszültségbe.
Az is rosszul sül el, ha a
mediátor forszírozza a megegyezést.
Mivel nem mindig létezik igazságos (előnyöket
és erőfeszítéseket egyenlően elosztó) elvi
megoldás, a mediátor nyomást gyakorolhat
valamelyik félre, hogy 'álljon kötélnek'.
Csakhogy így ugyanoda jutunk, mint az előző
esetben: ha születik is megállapodás, az
részrehajló lesz, és félő, hogy többet árt
a kapcsolatnak, mint használ...
Ha a mediátor a mediációs eljárás menetét és a törvényben
foglaltakat maradéktalanul betartja, akkor is felmerülhet
az a lehetőség, hogy a feleknek semmilyen
(részlet)kérdésben sem sikerül megállapodásra
jutniok. Ez akkor fordul elő, ha:
A felvetett témában -a
kezdeményező félnek- nincsen(e)k
érdeke(i), tehát a nézeteltérés
nem érdek-vita.
Valamelyik fél a
saját szükségletei közül nem mindegyiket
ismerte fel, vagy -bármilyen
más okból- nem képviseli, az
adott témával kapcsolatban. Ilyenkor nem is
tetszik neki a megoldás, ami az eljárás
előrehaladtával kibontakozik. (Természetesen
mindenkit segítek a szükségletek
felismerésében. ld. négyszemközti párbeszéd).
Valamelyik fél a szükségletei teljesítésére olyan igény(eke)t támaszt, és
ehhez ragaszkodik, amelyet a
másik fél nem tud elfogadni vagy
teljesíteni.
A közös
erőfeszítés ellenére sem sikerül olyan
megoldást találni (még kompromisszum
árán sem), amely minkettejük igényeit
kielégíti, tehát mindkettejüknek
megfelel.
A
mediációs eljárás:
hanem
együttműködési lehetőség(ek) felkutatása
és megállapodás
kidolgozása.
|
Fejér György |
 |
|
Utolsó frissítés: 2020.04.20 |
|
|
|